24/11/2009

Engelsk lakarvard

Jag har snart bott i London i 4 ar och jag har aldrig sen jag kom hit haft minsta fortroende for den Engelska sjukvarden. Mest beror det nog pa att jag alltid gatt till samma vardcentral hemma i Stockholm sen jag var litet barn, sa det har ju sa klart blivit en vana och en trygghet att fortsatta ga dit for regelbundna kontroller och for att fa mina allergi- och astmamediciner utskrivna. Jag har aven trott det var billigare men oj sa fel jag hade. I Sverige betalar jag 140 kr for varje lakarbesok och jag har betalat runt 200-250 kr for varje astmaspray jag kopt.

Igar, mot min vilja, tvingade jag mig ner till vardcentralen dar jag ar skriven vilken ligger 3 minuters promenad fran mitt hem. Senast jag var dar traffade jag en bitter gubbe som verkade radd for mig och satt sa langt ifran mig han bara kunde. Igar satte jag upp mig pa den allmanna listan vilket betyder att man kan hamna hos vilken lakare som helst men man kommer snabbare fram. Nar mitt namn blev uppropat tappade jag modet eftersom jag visades in i samma rum som forra gangen men jag blev positivt overaskad nar det visade sig vara en kvinna som tog emot mig. Hon var valdigt trevlig, hjalpsam och verkade aven valdigt kunnig. Nasta positiva overaskning kom nar hon skrev ut dubbel uppsattning av exakt samma astmamediciner jag alltid kopt i Sverige for £14 (160kr) for alla 4 sprayen. Som julafton!

England har i jamforelse med Sverige helt gratis sjukvard, mycket billigare receptskrivna lakemedel, kortare vardkoer och full betalning vid sjukskrivning fran forsta dagen, sa jag tror jag ska sluta klaga faktiskt!

xoxo

6 comments:

  1. Johan Andersson24/11/2009, 17:15

    Hur fan kan du hela tiden tro att Sverige skulle vara så mycket bättre på allt. Du är så jävla inskränkt Majja, dags att vakna?

    Fullt betald sjukskrivning från första dagen är fanemig inte illa!

    ReplyDelete
  2. Frågade du läkaren om du kunde bli vaccinerad för svininfluensan?
    Stor kram

    ReplyDelete
  3. Johan, jag om nagon ar inte Sverigenationalist men som jag skrev handlade det mest om en vana, trygghet och om att jag var daligt informerad!

    Mamma, ja jag har ratt till vaccin for bade vanliga influensan och svininfluensan om jag skulle vilja...

    ReplyDelete
  4. Vad bra att det gick bra.

    Trots att min doktor hade total glömt att han sett mig 2 veckor innan och skickat mig till röntgen och jag var där för mina resultat så gjorde han allt rätt och allt var gratis som vanligt.

    Skulle inte hända i Sverige, tid hos dr, 2 dagar, tid för remis till röntgen 1 dag, resultat 7 dagar. Vågar inte ens tänka på hur lång tid det skulle tagit i Sverige...och kostnaderna.

    ReplyDelete
  5. Johan Andersson du är så jävla irriterande. Apropå jävlar. Skaffa dig ett eget liv istället för att hänga runt bland folks bloggar som du ändå inte gillar. Du är patetisk.

    ReplyDelete
  6. Då tycker jag du skall vaccinera dig.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...