15/07/2018

VM-final Frankrike - Kroatien





Att få vara på plats, i Kroatien, när Kroatien för första gången går till final i fotbolls-VM var för bra för att vara sant. Jag har under VM's gång tänkt att skriva ett inlägg för att hylla fotbollen som på något magiskt sätt för samman så många människor som tillsammans får dela så mycket spänning, glädje.. och sorg. Det är så tydligt vart fjärde år när VM går av stapeln att även många av de helt ointresserade av sport och fotboll uppskattar den här månaden som för ihop så många människor, vilket få andra sporter lyckas med, tyvärr. 

Vi var i god tid samlade på ett av torgen i Split där folk från mängder med närliggande byar samlats för att tillsammans heja på sitt lag. Stämningen var på topp, det köptes Kroatienflaggor, tröjor, halsdukar m.m. Folk sjöng och skålade. Alla var glada. Pga den stora folkmassan såg jag bara en knapp tredjedel av matchen vilket var lite trist men jag njöt istället av folksamlingen och stämningen. Matchen gick inge vidare, Kroatien förlorade guldet (men vann silver) och efter matchen blev någon arg och slängde en burk argt på marken, men sen som på en femöring vände allt och hela staden förvandlades till en folkfest av ett slag jag aldrig sett. Var vi än gick så sjöng och dansades det. Bilar tutade och restauranger och barer spelade Kroatisk musik på hög nivå. Själv gick jag omkring med min man hårt i handen och med ett stort leende på läpparna. Minnen, bilder och videosnuttar från den här kvällen kommer jag leva länge på!

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...