21/07/2018

Underbara Kotor - Montenegro










Som jag lite lätt nämnt i tidigare två inläggen så var jag efter tre dagar i Montenegro inte överdrivet imponerad. Visst var naturen imponerande vacker, höga berg och kristallklara hav. Vädret var bra och människorna vi stött på var trevliga. Vårt boende var toppen och det var superkul att resa omkring med vänner så det gick ingen nöd på mig. Men det där lilla extra fanns inte. Jag har ju varit lite bortskämd under många av mina resor. Iom noga påläsning inför resorna har vi alltid hittat fantastiska platser att besöka,  de godaste restaurangerna och de bästa gränderna för att slinka ifrån turiststråk. 

På vår tredje dag i Montenegro brummade vi vidare med vår hyrbil mot den plats som var hela anledningen till att årets sommarsemester hamnade i just Montenegro. Toffes goda vän Fredrik med sin trevliga Cina och deras nyfödda barn hade hyrt en stor lägenhet under en längre tid strax utanför Kotor och hade öppet bjudit in familj och vänner att hälsa på. Det slutade med att de endast fick tre nätter ensamma i lägenheten då nära och kära vallfärdade till Kotor för att få umgås med dem, och vi var några av dem. Imponerande nog verkade de överlyckliga över att så många ville komma förbi och än gladare var ju vi. Gott sällskap och gratis boende, kan det bli bättre på semestern?

Kotorbukten vände alla mina halvnegativa tankar om Montenegro. Det var så vackert att jag blev tårögd. Bergen, havet, promenadstråken, den pittoreska gamla staden, utsiktsplatserna ja allt var idylliskt. Vi stannade tyvärr bara i två nätter men hann både slappa, bada, ta långa promenader, besöka gamla stan, äta trevliga måltider ihop, sitta och prata i timmar och allt sånt som en perfekt semester ska innehålla. Älskade Kotor, dit bara måste jag återvända en dag och då för en mycket längre vistelse än bara två ynkliga dagar. 

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...