16/07/2018

Ett dygn på ön Brac

Tidigt måndag morgon tog vi bilfärjan från Split till ön Brac. Vi hade tänkt att stanna i den lilla staden Supetar där färjan anlände men hittade ingen lättåtkomlig parkering så istället rullade vi ett par km där vi hittade en halvt öde strand där vi spenderade förmiddagen. För sen lunch rullade vi in i fiskebyn Postira där vi åt färskfångade Calamaris och kikade på turister som lunkade förbi. Det var väldigt varmt den här dagen.

När vi var klara med Postira tog vi bergsvägen över till byn Bol där vi bokat en lägenhet för en natt. Värt att nämna är att naturen på ön Brac var väldigt fascinerande och vi rullade gärna någon km extra för att få se och uppleva ytterligare en extra fin vy.

Väl framme i Bol packade vi oss ganska snabbt iväg för att gå till stranden Zlatni Rat / Golden Horn, utsedd till världens finaste strand något år. Jag hade inga jättehöga förväntningar men trots det blev jag besviken på stranden. Den var absolut cool men översvämmad av turister och inte i närheten så fin som vissa av stränderna på Thailands öar eller lika mysiga som några av Italiens mindre stränder. Vi hängde där ett tag, lunkade sedan hemåt, tog en cocktail på en strandbar och gick sen hem för dusch. Vid middag hade vi mer tur, vi traskade längst Bols mysiga och långa strandpromenad och kom till slut till en restaurang med topputsikt där ett par precis blivit klara så vi fick deras bord med utsikt över både land och hav. Där satt vi och mumsade i oss vårt lamm och såg solnedgången gå ner över bergen. Sämre har man haft det som många säger... :)

Dagen efter checkade vi ut och rullade sedan till en minimal bergsby där vi åt frukost på ett litet cafe innan vi rullade ner till byn Surmatrin där vi solade och badade innan färjan tog tillbaka till fastlandet.

Sammanfattningsvis var Brac väldigt vackert och man skulle absolut kunnat spendera mer tid än bara ett dygn här men vi kände oss ändå rätt nöjda med vårt dygn när vi roadtrippade oss ner mot Dubrovnik där vi skulle möta upp våra vänner.