23/07/2018

Sista dagen i Makarska - Kroatien

Vår näst sista dag av utlandssemestern rullade vi motvilligt från Kotor och tillbaka mot Kroatien. Vi valde en annan väg där vi passerade Bosnien Hercegovina i några timmar. Det var en kontrast till det vi tidigare sett och upplevt på semestern. Både Kroatien och Montenegro är väldigt rent, det skulle jag inte säga om Bosnien. Det kändes smutsigt, stökigt och dammigt precis överallt. Byarna vi passerade kändes fattiga och det fanns kulhål i husens väggar som påminde om den hemska tid de tagit sig igenom. Gemensamt med de tidigare nämna länderna hade de dock en fantastisk natur. De har bara en minimal kuststräcka med inlandet präglas av berg, dalar och en enorm grönska som verkligen inte gjorde sig på bild men som var otroligt fascinerande.

Framåt sen eftermiddag anlände vi till Makarska där vi igen hyrt en lägenhet med två sovrum och havsutsikt. Det var varmt, otroligt fuktigt och massor av folk. Vi tog en promenad på den turistiga hamnpromenaden och hittade sedan en restaurang som tilltalade oss. Efter över en vecka med flertal matbesvikelser hade jag förlorat hoppet om att äta riktigt gott men här, i den otroligt turistiga strandstaden Makarska hade vi bättre tur. Vi åt alla en fantastiskt god två-rätters fiskmiddag och hade en riktigt trevlig restaurangupplevelse. Efter det blev lite glass och mer strosande längst strandpromenaden ihop med alla andra turister. Vi fick ingen jättebra bild av staden Makarska om det inte redan framgått mellan raderna.

Dagen efter, min och Toffes sista dag i Kroatien var det dåligt väder. Varmt men grått och småregnigt. Vi gjorde lite ärenden i staden och rullade resan tillbaka mot Split där jag och Toffe vinkade av Sara och Jens som skulle resa vidare ut till öarna. Sen blev det en promenad i Splits gamla stad, en stor glass och lite delikatessshopping i en stor matbutik innan vi köpte med oss en varsin gigantisk macka och åkte till en strand i närheten av flygplatsen där vi åt middag innan det var dags att flyga hem.

Som alla resor hade även denna sina ups and downs. Makarska var en besvikelse och Sveti Stefan var väl varken bu eller bä. Maten var över lag kass. Men vår första helt fantastiaka dag i Split, vårt dygn på Brac och våra dagar i gott sällskap i Kotor gjorde ändå resan till oförglömligt fantastisk!