09/07/2018

Att upptäcka sommarprat

Bild från Torpet på midsommar
Visst har jag hört folk prata om sommarpratare men jag har aldrig direkt täkt mer på det. Jag bestämde mig för länge sen att jag hellre ville lyssna på böcker eller dokumentärer än på poddar och höll fast vid det. Om någon nämnde någon sommarpratade så sa jag bara kort och gott att nej jag har inte ”hunnit” lyssna på någon. Kan också skylla på att trenden med sommarprat kom när jag bodde utomlands så den största mediehysterin missade jag helt. Jag kan med svansen mellan benen erkänna att jag fram till ett par veckor sedan aldrig hört ett enda sommarprat i hela mitt liv. Ganska imponerande i sig faktiskt.

I år dök Mandelmanns upp i P1s sommarpratlista vilket jag av en slump råkade höra från en kollega. Då blev jag nyfiken. Samma dag fick Gustav och Marie Mandelmann följa med mig i lurarna medan jag cyklade hem från jobbet och jag blev direkt hooked. Blev så fascinerad både över just deras berättelse men även av idén bakom alla dessa sommarpratare och kvalitén av produktionen. Dagen efter lyssnade jag på Mark Levengood och dagen efter det på Mouna Esmaeilzadeh, sen på Kaj Linna, Ahmed Abdirahman, Katarina Wennerstam, Anna Serner och ja, sen har det bara rullat på. På rekommendation lyssnade jag härom dagen även på ett gammalt avsnitt från 2012 med Anja Pärson.  Nu bara älskar jag sommarpraten och är så glad över att jag har så otroligt många "prat" framför mig som kommer att förgylla min sommar. Hur kan jag ha gått miste om det här underbara påfundet i så många år? :)

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...