07/04/2016

John Ajvide Lindqvist - Himmelstrand



Jag gillar variation. Både i mat, aktiviteter, arbetsuppgifter och böcker. Jag gillar att testa nytt och utforska nya smaker, erfarenheter och känslor. Därför är det inte svårt att övertyga mig att läsa något jag aldrig själv någonsin skulle valt.

Det var väl ett par veckor sedan jag följde med min kompis Lisa till Adlibris för att köpa boken Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist, författaren till den kända boken Låt den rätte komma in. Det dröjde inte länge innan vi bestämt att jag skulle läsa eller lyssna på samma bok för att sedan kunna prata om den, så det har vi nu gjort.

Jag lyssnade på boken som ljudbok hos Storytel, och det kanske inte var den bästa bok att ha som ljudbok. Det är en väldigt detaljrik bok med många personligheter och händelser att hålla koll på. Författaren är faktiskt otroligt duktig på att måla upp dessa personligheter, att spegla deras bakgrunder, skildra deras känslor och relationer. Boken handlar kort och gott om 10 personer (8 vuxna och 2 barn), en katt och en hund som en dag blir "förflyttade" ur sin verklighet på en campingplats och lämnade på ett oändligt gräsfält med en klarblå himmel ovanför sig men utan sol och helt utan kontakt med omvärlden. På denna plats börjar sedan den ena hemska händelse efter den andra utspela sig där alla bokens karaktärer går sina värsta mardrömmars fiender till mötes.

Att det egentligen är en skräckhistoria orkar jag inte lägga så mycket vikt i. Jag gillar inte den biten, tycker den är överdriven och fånig. Den är inte det minsta skrämmande och inte alls min smak. Men det känslosamma och sorgliga i boken är otroligt väl beskrivet och man märker att det är en skicklig författare.

Nu i efterhand har jag läst några recensioner och överlag har responsen på boken var väldigt positiv men jag tror att man måste gilla den här typen av bok för att uppskatta den till fullo. Det var kul att läsa/lyssna på något annorlunda men jag ser fram emot att påbörja min nästa Kepler-bok som är lite mer min egen smak.

***

Torsdag och för mig veckans sista arbetsdag. Bokslutet på jobbet är nu helt förbi vilket känns skönt. Istället har jag nu påbörjat årsredovisningen som jag ska åka till Finland och överlämna om ett par veckor. Jag har aldrig tidigare varken ansvarat eller skapat ett årsbokslut så jag ser verkligen fram emot att få lära mig den biten.

xoxo

6 comments:

  1. Hej. Jag har läst "Låt den rätte komma in" och tyckte den var jättebra. Min man har läst den du recenserar också men rekommenderade den inte åt mig så jag läste den aldrig, kanske var tur då. Men läs "Låt den rätte komma in", jag älskade den boken. Kram

    ReplyDelete
  2. Vad roligt att ni läser samma bok och pratar om den efteråt! Kram

    ReplyDelete
  3. Så roligt med bok tips :)
    jag älskar att läsa böcker =)

    sv ; jaha ja så roligt, kanske är hos dig filmen är inspelad då? haha ne skojar :) ha en bra dag

    ReplyDelete
  4. Variation är det bästa inom det mesta tycker jag :)

    ReplyDelete
  5. Variationer är bra! Blir ju lite tråkigt med samma sak hela tiden.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...