21/04/2016

Den årliga Oulu-resan



Det är torsdagskväll och jag är nyligen hemkommen från Finland. Jag älskar att åka bort och ännu mer älskar jag att komma hem. Jag uppskattar sällan mitt hem Så mycket som när jag varit borta ifrån det flera dagar. Att jag älskar att åka bort är kanske inte helt sant. Det är lite samma känsla inför att gå på gymmet inför mina resor. Jobbig känsla inför dem men sen mår jag super när jag väl är där. Jag tycker det är lite jobbigt att packa, att ta sig till flygplatsen och jag hatar att flyga men jag gillar att vara bortrest, andas en annan luft och få se och uppleva nya saker.

Jag åkte på tisdagsmorgonen. Taxin hämtade mig 04:45 och planet lyfte strax efter kl 06. Kul. Tack vare det extremt tidiga planet var jag näst intill en zombie hela dagen. Det var jag och min kollega/chef som åkte tillsammans och resan förde oss till den nordliga Finska staden Oulu (Uleåborg på Svenska) där vi har ett kontor. Jag är ensam ansvarig för hela redovisningen för Finland men med vissa bitar, t ex årsbokslutet, behöver jag min chefs support. Syftet med den här resan var just det årliga årsbokslutet samt att städa upp lite i det finansiella arkivet på Finska kontoret, och det gjorde vi.

I timmar var jag och kollegan instängda i en källarlokal där vi sorterade pärmar, lådor och papper utifrån vad som skulle sparas och slängas. Inget superspännande jobb men vi arbetade på effektivt och hann klart snabbare än tänkt. Även årsbokslutet gick otroligt smidigt och vi fick massor av beröm från våra Finska revisorer för det välorganiserade årsbokslutet vi presenterade vilket jag tyckte kändes väldigt kul. Det var första gången jag var aktivt medverkade i ett årsbokslut, något jag tycker har varit jättekul och verkligen vill lära mig mer av. 

I slutendan hade vi mycket mer fritid i Oulu än vad vi räknat med. Tyvärr visade sig inte staden upp från sin bästa sida utan bjöd på ett konstant snöblandat duggregn. Kallt och ruggigt var det. Trots detta tog vi oss ut på dagliga promenader. Både jag och kollegan är två aktiva och rastlösa själar så vi sysselsatte oss, Vi drack öl och gin and tonics. Vi badade bastu och spelade biljard. Och vi åt goda middagar och pratade om allt ifrån karriär, feminism, relationer, barn och vänskap till massor av minnen från våra yngre år. Hur kul som helst att få lära känna en kollega som jag i vanliga fall enbart umgås med på kontoret på ett mycket mer personligt plan.

Här i Stockholm skiner i alla fall solen och tanken är att vi ska grilla i kväll. Vi är hundvakter så det blir väl även en längre kvällspromenad i kväll innan det är dags att sova. Ser fram emot att sova i min egna underbara säng!

xoxo

7 comments:

  1. Vad roligt att du har varit bortrest men det är som du säger att borta är bra men hemma är bäst :-D Kram

    ReplyDelete
  2. Hej. Vad roligt att få reda i jobbet. Låter som du och kollegan haft det bra, kul. Kram

    ReplyDelete
  3. Det är så skönt att komma hem när man har varit borta ett tag :) Kram!

    ReplyDelete
  4. Känner igen mig i det du skriver, det är så skönt att komma hem när man väl varit borta ett tag =)
    hoppas du får en underbar helg :)

    ReplyDelete
  5. Ha en riktigt härligt helg!! :)

    ReplyDelete
  6. Looking good

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...