26/04/2016

Room - Emma Donoghue



För lite över en vecka sedan läste jag ut boken Room. En enkelt skriven berättelse i Joseph Fritzl-tema. Det var så klart en hemsk berättelse men den var även spännande, varmhjärtad och otroligt fin.

Hela boken är skriven utifrån en fem-årings perspektiv. En femåring född i ett rum där han sedan bott med sin mamma i hela sitt liv. Dvs en femåring helt utan verklighetsanknytning och noll förståelse om hur världen fungerar. Just att det är denna femårings tankar vi följer tyckte jag gjorde boken otroligt intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Begreppen livsförändringar och frihet får lite en annan mening efter att ha läst den här boken om man säger så.

Jag blev lite ledsen när boken var slut. Jag ville läsa mer. Ville veta mer hur det skulle gå för femåringen i fråga som jag blev otroligt fäst vid boken igenom.Och det är ju ett gott betyg.

När jag var klar med boken läste jag lite recensioner och såg att boken vunnit priser, t ex the Irish Book Award och Rogers Writers Trust Fiction Prize. Det förvånar mig lite. Trots att jag tyckte väldigt bra om boken skulle jag inte säga att det var några vidare författarkonster. Men helt klart var det en speciell och gripande bok! Jag ångrar dock att jag inte läste boken i originalspråk så om någon ska läsa den kan jag absolut rekommendera att läsa den på Engelska, och inte Svenska som jag gjorde.

(Bilden ovan hittade jag på google)

***

Tisdag och jag har faktiskt inget spännande att berätta. Senaste dagarna har varit ganska sega faktiskt. Vädret är tråkigt och jag har lite tappat motivationen. Vill bara ha vår och varmt nu. Vill lägga undan vinterjackorna och stövlarna och få lite sol på näsan.

C och jag har bokat vår sommarsemester i alla fall. Det blir ytterligare en roadtrip i Italien, denna gång i de mellersta delarna av landet (förra året cruisade vi runt i norra Italien), så nu sitter vi och spånar vilka städer vi vill besöka och bokar hotell allt eftersom. Vi vill ha en bra mix mellan hav och stad, mellan aktiviteter och avkoppling och sen en del vänner och god mat på det.

Hemma har jag massor av trädgårdsprojekt/tankar på gång men jag hatar att frysa så jag tänker inte planera något förrän det blir lite varmare. Golvet är på väg så i helgen är planen att lägga nytt golv på hela övervåningen.

På jobbet rullar det på och just nu jobbar jag proaktivt inför månadsbokslutet. Min arbetsbelastning varierar rätt mycket upp och ner under månadens gång och just nu är det en rätt stillsam period vilket tråkar ut mig lite, men om en vecka kommer jag tycka annorlunda. Livet som redovisningsekonom...

Ikväll har jag körlektion. Näst sista på Gullmarsplans körskola. Har bytt körskola och kör nu på trafikskolan i Råcksta istället, mest för att slippa åka tunnelbana över halva stan för en timmes körlektion. Ikväll blir det sista lektionen i city, sen förväntas jag kunna citytrafik för all framtid. Jag planerar uppkörning i Juli, det som drar ut på tiden nu är min brist på både tid och energi att plugga teorin.

xoxo

2 comments:

  1. Är också sugen på Italien i sommar. Tänk om vi kunde mötas upp! Fast ni vill nog göra andra saker än en barnfamilj hehe. Fast vara på stranden vill väl alla:) Och äta god mat:)

    ReplyDelete
  2. Hej. Har också läst den på pocket och tyckte det var en jättefin bok. Kan rekommendera böckerna "Natascha Kampusch 3096" och "Elva år i fångenskap" om du gillar temat! Kram och trevlig helg

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...