23/07/2009

Pappans rätt till beslut om abort

Rakade stota pa ytterligare en intressant artikel under morgonen, namligen denna.

Den handlar om ett lagforslag som ar pa G i Ohio i Usa, om att en man som gjort en kvinna ska ha ratt till att bestamma om kvinnan ska fa gora abort eller inte. Dvs, om hon blev gravid av misstag och vill gora abort maste hon forst bevisa vem fadern ar och sedan ha hans godkannade att fa gora aborten. Om han inte vill att hon ska gora abort ska hon inte fa gora det utan ska bli tvingad att foda barnet.

Jag tycker absolut att det ar fel. Latt for mannen att saga att han vill att hon ska foda hans barn, det ar inte han som behover vara gravid i 9 manader och sedan behova stanna hemma och amma ett barn hon inte vill ha. Nej jag tycker det inkraktar pa kvinnans ratt till sin egen kropp.

Helst skulle man ju vilja att det alltid skulle vara en overenskommelse mellan mannen och kvinnan att skaffa barn ihop, men jag vet att det tyvarr inte ar sa i manga fall. Jag tycker faktiskt att det ar fel att vissa kvinnor foder barn mot mannens vilja med, aven om han slipper graviditeten slipper han inte undan faderskapet vilket sa klart kommer bli en stor del av hans liv. Nej man ska vara tva om att skaffa barn, inte bara for deras skull utan aven for barnet skull.

Det ar ingen latt fraga men helt klart tycker jag det ar fel att tvinga en kvinna foda ett barn om inte vill ha och sen kanske inte ens kan ta hand om.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...