23/07/2009

Hemmafru

Laste den har artikeln imorse och blev lite fundersam...

Nagonstans inom mig skriker en arg rost att nej hon gor fel lagger sin karriar pa is (ger upp sin karriar?) for att kunna flytta med sin man till USA och leva som hemmafru och ta bygga pa forhallandet. Nej jag tycker inte att "varda forhallandet" racker som anledning att ge upp allt och flytta med. Hade de haft sma barn hade jag nog tyckt annulunda. Men for att svara pa artikelns fraga; nej jag skulle for allt i varlden inte vilja byta liv med Emma!

Jag kan latt jamfora hennes situation med min egen. Min kille har ocksa fatt toppjobb men inte slapper jag tag om mitt liv for det...Jag tanker sa har; jag ar inte gift, min karriar har inte riktigt fatt sprang, jag har inga barn och lar inte ha nagra pa bra manga ar och jag ser det som att jag skulle forlora mer, om jag skulle sticka ivag som "hemmafru" eller nagot annat tafatt an det jag kan vinna pa att stanna dar jag ar nu. Har i London har jag for det forsta uppehallstillstand, jag har jobb, vanner och jag har familjen hyfsat nara. Men skulle jag ha barn tror jag att jag skulle se saken annulunda. Vem vill inte spendera sa mkt tid som mojligt med sina barn nar de ar sma? Men varningsklockan blinkar!

Sag den har kommentaren langre ner pa sidan
"Jag var hemmafru och tog hand om Barnen 3 stycket mellan 1961 och 1979 de åren ångrar jag inte snarare tvärt om. Lyckan att få vara hemma med barnen under deras uppväxt. var värt priset jag betalar i dag på grund av dålig pension."

Haller aktenskapet livet ut tror jag att man, precis som den har kvinnan sager, skulle tanka tillbaka pa aren hemma med barnen som en lycklig tid. Men... ni kan kalla mig negativ, men jag tanker anda pa vad som skulle handa om forhallandet tog slut? Da star man dar; utan jobb, utan jobbreferenser de senaste aren, med mindre pension och kanske utan pengar. Jag tror anda att man ar tryggare i sitt aktenskap om man ar trygg i sig sjalv och vet att man kan ta hand om sig sjalv om nagot skulle handa. Men vad vet jag... familjelivet kanns laaangt laaangt borta just nu. Vad tror ni?

xoxo

4 comments:

  1. Jag hade garna varit hemmaman med en massa pengar!

    Skulle jag kunna fa bo i usa utan att jobba och med god ekonomi sa skulle jag haft ett himla kul liv.

    ReplyDelete
  2. helt otroligt att det är henne folk vill byta plats med!

    även om det är lätt att romatisera hemmafrulivet, att få vara hemma med barne och ge dem mkt av sin tid, innebär ju det att man i mångt och mkt ger upp sin självständighet, och som sagt, jag skulle inte vilja be min pojkvän om pengar till allt jag vill göra.

    samtidgt som man verkligen måste satsa på ett "VI" för att få ett förhålllande att fungera i längden är det ju himla vilktigt att inte ge upp för mkt av sitt eget. viktigt att ha nåt att falla tillbaka på och att man inte bara går upp i killens liv.

    ReplyDelete
  3. bra tips pa artikel av mig allt :)

    emma har ju ett dromliv, hon har gott om egna pengar plus killens.. hennes vardagar e fylda av lyx.. why not? hon har friheten att satsa pa det hennes hjarta kanner.. onskar jag hade den friheten nu med, men sitter har istallet a sakta far jobba mig framat, men mot vad.? min utbildning ser jag inte spar av i mitt jobb sa karriar att tala om finns val inte.. hop a drommar dock!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...