13/07/2009

Att vara ensam

Rakade stota pa det har inlagget om ensamhet imorse nar jag bladdrade igenom mina favoritbloggar. Antligen nagon som tanker som mig!

Eftersom det nu ar helt klart att min pojkvan flyttar till New York i slutet pa Augusti har snackat mellan mig och mina vanner senaste veckan mestadels handlat vad jag ska gora med mitt liv. Ska jag stanna har, forsoka flytta dit eller gora nagot helt annat? Jag kan inte saga varfor men jag har varit sa galet ledsen vissa dagar och jag ar otroligt glad att jag har sa manga fina vanner kring mig som lyssnar, stodjer och ger rad. De flesta forsoker fa mig att tanka positivt och en av sakerna som manga har sagt ar att det kan vara bra for mig att M flyttar ivag sa jag for en gangs skull kan lara mig att vara ensam. Men vadda, jag vill ju inte vara ensam!? Jag har aldrig (i alla fall inte tidigare) varit radd for ensamheten men foredrar helt enkelt att umgas med nara och kara istallet for att sitta hemma sjalv och glo i vaggen. Precis som Ems sa tycker jag om att kanna gemensap, kunna prata och dela tankar, fa ta hand om andra och bli omhandertagen och framfor allt att alska och att bli alskad. Vidare forklarar Ems at manniskan ar ett flockdjur och att det ar emot var biologi att vara ensamma. Bra tankt, det ska jag borja svara varje gang nagon sager till mig att jag borde vara mer sjalv.

Manga ifragasatter ofta varfor min kalender alltid ar sa overfull och jag kan inte forklara det pa nagot annat satt an genom att saga att jag ar en aktiv person som tycker om att gora saker. Jag tycker inte om att titta pa TV, surfa pa internet kan jag gora pa jobbet och lasa bocker hinner jag anda sa jag ser ingen anledning till att spendera flera kvallar i veckan hemma, sjalv. Valdigt manga tycker jag tanker fel och sager att man maste lara sig att umgas bara med sig sjalv for att kunna trivas med sig sjalv. Jag trivs med mig sjalv nar jag gor saker och nar jag umgas med de jag tycker om, sa enkelt ar det.

Kandes valdigt bra att se att det var fler som tanker och tycker som mig iaf. Tack Ems :)

xoxo

5 comments:

  1. Ja men visst ar det sa! Alla sager med stolthet i rosten att dem minsann klarar av att vara ensamma. Jag tycker det ar jattetrakigt och ensamt att vara sjalv och nar man sager det far man sa ofta en forfarad blick. Det var faktiskt upplyftande att skriva ett sant inlagg for det ar manga (emot i vanliga fall) som kommenterat och sagt att dem haller med mig.

    Nar Linus flyttade ivag till London och jag stannade kvar i Sverige sa markte jag hur mycket jag saknade honom och alla svarade med att det starkte karleken. Ja, jo det gjorde det kanske, men det hela slutade med att jag flyttade efter honom (aven om det var planerat att jag skulle flytta inom nagra manader) och jag ar nojd med valet jag gjorde.

    Om du behover nagon att bolla tankar med angaende att din pojkvan flyttar ivag sa hor av dig. anderssonemely@hotmail.com.

    Stora Kramar Em
    xx

    ReplyDelete
  2. tyckte ocksa om Ems inlagg.

    jag tror absolut att man maste kunna vara bekvam I sig sjalv och med sig sjalv, men att det inte betyder att man maste skara av alla band till andra manniskor.

    MEN :man kan vara i ett rum med hundra personer men fortfarande vara den ensammaste manniskan pa jorden, men kan ju ocksa vara i ett tomt hus och anda inte vara ensam.

    eller nat' i den stilen.
    hoppas du har det bra!
    kram

    ReplyDelete
  3. Men word! Tur att jag inte ar ensam alls om att kanna sa. Var man ar gar sa blir man manipulerad att man maste klara av att vara ensam.

    Tanker man efter sa klara nog de flesta vuxna det av oss som har forstandet i behall, utan att vara sallskaplig ar mer ett aktivt val.

    Jag lovar att de ganger jag kanner att jag maste fa vara ifran min pojkvan/familj/vanner sa ar jag det, det ar absolut inget jag maste trana pa!

    Kram

    ReplyDelete
  4. vad konstigt satt att tanka. varfor ska man ska trana pa att vara sjalv?
    jag ar mycket ensam har i london, har inget emot det men skulle ocksa mycket hellre ha mina dagar fullpackade med vanner och aktiviteter.

    du verkar vara en stark och bra tjej och det ar nog darfor du har sa mkt vanner that keeps u busy.

    trist med killen! nyc ar en underbar stad, tycker du ska aka med.

    ReplyDelete
  5. Jag har som du vet också nästan alltid en full kalender. Dels för att jag har flera intressen (hästen och beachen) samtidigt som det är massa andra saker jag vill hinna, vänner osv. Samtidigt tror jag att man lätt drabbas av "ju fullare kalender dessto lyckligare liv". Förstår du vad jag menar? Det känns inte helt okej att sitta hemma själv ensam en fredagkväll. Även om det är det man själv egentligen vill (!)

    Människan är ett flockdjur och vi behöver varandra, men det är väldigt bra att kunna vara ensam. Det gör en starkare och mer självständig och är något jag tycker alla som inte kan det borde öva på, det är otroligt värdefullt att kunna må bra helt ensam. Kan man det tror jag även man har det lättare när man umgås med andra, vet inte hur jag ska förklara riktigt men typ för att då känner man sig själv bättre och är stark i sig själv, vet vad man vill osv. Jag vet inte, men jag inbillar mig att människor som lättare kan vara ensamma också fungerar annorlunda/bättre tillsammans med andra.

    Självklart inte jag tycker du har ngr problem med dock. Bara tankar jag har :)

    kram från Gotland!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...