18/05/2016

Min fantastiska väninna - Elena Ferrante


Boken Min fantastiska väninna av Elena Ferrante har varit lite av årets snackis och recensionerna har lyft den till skyarna. Jag, halvitalienska med stor kärlek till Italien, blev så klart otroligt nyfiken att få läsa den, eller rättare sagt lyssna på den.

Jag lyssnade klart på boken igår kväll men vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Som titeln avslöjar handlar boken om vänskap mellan två flickor från Neapel. Boken speglar utöver en komplicerad vänskap även fattigdom, maktspel, möjligheter och avundsjuka.  Boken utspelar sig efter krigstiden och trots att det är mycket Italienskildringar så är det inte riktigt det Italien jag känner till. Men det är en skicklig bok som får en att bli ett med personligheterna. Den är trevlig och välformulerad men inte så spännande. Fånig som jag är kunde jag inte låta bli att irritera mig på att uppläsaren av ljudboken inte kunde uttala ett enda(!) Italienskt namn korrekt. 

Hur som helst är det en fin bok! Ju mer litterärt intresserad man är ju mer tycker man nog om den här boken. Vad jag förstod är detta bara del ett av fyra böcker i serien om samma väninnor och trots att jag inte älskade boken som många andra vill jag absolut läsa nästa bok i serien, när den nu behagar komma till Sverige. 

xoxo

4 comments:

  1. Kul läsa din recension! Känns som en bok man "ska" läsa så tänkte också göra det:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du kan nog tycka än bättre om den än vad jag gjorde :)

      Delete
  2. Hej. Den låg på topplistan så jag läste den för ett par veckor sedan bara. Jag tyckte mycket om boken trots att den tidvis upplevdes som lite seg. Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...