19/07/2016

Italian Road trip 2016 - Pisa











Vår andra natt spenderade vi i Pisa, en stad jag aldrig varit i men blivit rekommenderad att besöka.

Jag kan erkänna att jag var så där imponerad av Pisa. Det var i Svenska mått en fantastiskt vacker stad med otroligt fina byggnader och gränder men den var ju inte i närheten så fin som t ex Rom eller Florens. Pisa verkade ha ett stort utbud restauranger och barer och folk flockades på piazzorna (torgen) sent på kvällen vilket jag tycker är trevligt. Dock fick jag en lite olustkänsla så fort man kom bort från de mest folkrika gatorna, det kändes lite kusligt på något sätt, precis som i Neapel och det är en känsla jag inte gillar.

Vi kom till Pisa strax efter lunch på torsdagen, det var strax över 35 grader varm och vi släpade oss runt för att se det kända Mirakeltorget (Piazza dei miracoli) med det lutande tornet och Battistero, katedralen, en marknad och strosade på de små gatorna. Vi drack en drink på ett fint torg och på kvällen letade vi upp en liten familjerestaurang i en halvt öde gränd. Vi åt god pasta och drack vin från trakterna och tog sedan en sen kvällspromenad genom staden. Pisa är verkligen vackert, det kan nog få säga emot och jag tycker det är kul att ha varit där men det hamnar långtifrån toppen av mina över favoritstäder i Italien... :)

xoxo

4 comments:

  1. Bellissima Pisa!

    ReplyDelete
  2. Vad mysigt att folk åt pizza sent på kvällarna och så härligt ni har haft det! Kram

    ReplyDelete
  3. Sweet pictures of you two

    ReplyDelete
  4. Fina bilder!! Jag tyckte Pisa var jätte fint men Rom var finare. KramC

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...