22/07/2016

Kvällspromenad

Middag

Frukost

På söndagmorgon åt vi frukost med Francesca innan vi tackade för oss och bilade de nästan två timmarna till vårt nästa resemål, Portovenere.

Portovenere kallas den bortglömda sjätte Cinque terre-byn, dvs den 6e av de 5 berömda Cinque Terre-byarna. Den ligger lite avsides och är lite svårare att ta sig till då det inte går något tåg hit. Jag har länge velat åka hit och nu äntligen blev det av.

Vi kom vid lunchtid på söndagen vilket visade sig dagen då halva Italien bestämt sig för att åka hit och bada. Vi fick cirkulera nästan en timme innan vi fick parkeringsplats vilket fick oss att tappa humöret lite. Men när platsen väl var hittad fann vi direkt ett litet bageri vid vattnet där vi fick i oss en väldigt god och billig lunch. Sedan checkade vi in på vårt hotell och blev överrumplade av vilken utsikt det hade.

På eftermiddagen tog vi oss ut på en promenad innan vi köpte med oss lite kall dryck och satte oss vid vattnet och bara tog det lugnt några timmar. Framåt kvällen tömdes stan ordentligt vilket var skönt. Vi strosade omkring och spanade in de galet tjusiga båtarna som la till en efter en och gick sedan på restaurangjakt. Vi blev förvånade hur billigt det var. Vi valde till slut det absolut lyxigaste restaurangen vi hittade, den låg avsides från centrumkärnan och precis vid vattnet, väldigt fin och romantisk. Vi åt tre-rätters fiskmiddag och drack vin för ungefär samma priser som man betalar på tråkiga Ciao Ciao-restaurangerna i Sthlm. När vi tackade för oss hade solen sedan länge gått ner och det hade i min smak blivit lite kyligt.

Morgonen efter åt vi frukost på hotellets fantastiska terrass innan vi tog oss ut på ett par timmars morgonpromenad.

Jag blev riktigt förtjust i Portovenere. Tyckte staden hade mycket mer att erbjuda än t ex den superpopulära lilla byn Portofino där vi var förra året. Portovenere kändes även mindre turistigt än de andra cinque terre-byarna. Det var vackert, mysigt och romantiskt. Stadens enda problem är bristen på parkeringsplatser men med lite tålamod löser det sig alltid. För den som ska åka till Italien rekommenderar jag helt klar Portovenere som nu skuttar in på en topp-fem-lista av mina favoritstäder i Italien.

xoxo

6 comments:

1. Åh såå underbart!! jag längtar till vår semester :) ha en fin helg kram

ReplyDelete
  2. Ser underbart ut! Vill till Italy jag med!! KramC

3. Så mysigt det låter och vilka jättefina bilder! Förstår att du har det riktigt bra :D Kram <3

4. Vad härligt det ser ut, så vackert!

ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...