23/07/2016

Italian Road trip 2016 - Forte dei Marmi






Efter underbara Portovenere åkte vi vidare till en av Toscanas populäraste och finaste strandområden, Forte dei Marmi. Jag har inte varit här på många år men mindes det som ett fint ställe plus att de flesta va mina Italienska vänner bara älskar Forte dei Marmi. Det var vår enda dag på en riktig sandstrand så den tog vi väl vara på. Vi badade, solade och strosade omkring på den kilometer-långa sandstranden fram till strax efter sju på kvällen. Vi häpnades av hur mycket färg vi fick på bara en dag men det behövde vi då vi sett ganska bleka ut i jämförelse med alla bruna Italienare.

På kvällen åt vi pasta med skaldjur på en restaurang i stan och promenerade sedan omkring i den mysiga lilla stadskärnan. Jag beundrade alla dyra klädbutiker medan C spanade in alla dyra bilar som stod parkerade precis överallt.

C tyckte i slutändan så där om Forte dei Marmi. I Italienska ögon är det nog det främsta strandområdet i Norra Italien dit många Italienare väljer att åka på semester. Forte dei Marmi erbjuder inte bara en väldigt lång och fin strand utan även en pittoresk liten stad med välstädade och fina gator, exklusiva butiker, fina restauranger, coola barer och pampiga nattklubbar. Det finns något för de flesta men det kan anses lite snobbigt. Folk klär upp sig om kvällarna och glider omkring i sina extremt dyra bilar. Jag kan hålla med om att det kan kännas ytligt men jag står ändå fast vid att jag tycker mycket om Forte dei Marmi.

xoxo

4 comments:

  1. Åh det såg riktigt mysigt ut! Men jag har lite svårt att slappna av på ställen som är "för snobbiga", så vet inte om jag hade trivts där...

    ReplyDelete
  2. Så härligt det swr ut. Kram

    ReplyDelete
  3. Härligt med strandliv. Jag skulle kunna spendera en hel semester på ett sådant ställe, där det finns både strand, liten stad, nattliv och god mat!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...