19/07/2016

Italian Road trip 2016 - Luisa & Alberto's wedding


Den vackra bruden med sin far





Jag och min kära vän Matteo (som var en av få jag faktiskt kände på bröllopet)
Middagssalen med havsutsikt
Bordsplaceringen







Vår egentliga huvudanledning till vår Italienresa var för att gå på min kära väninna Luisa's bröllop.

Luisa och jag träffades första gångerna när jag bodde i London, jag tror det var 2008. När jag två år senare hade bestämt mig för att flytta till Milano var det facebook som hjälpte mig att få reda på att Luisa bodde där och när jag kontaktade henne visade det sig att hon hade ett ledigt rum i lägenheten hon bodde i och så hockus pockus så vi blev flatmates i de lite över 4 åren jag bodde i Milano. Vi umgicks med hela olika gäng men hade många kul utekvällar ihop och än fler myskvällar hemma. Sedan jag flyttade till Stockholm har Luisa redan hälsat på mig två gånger. Ja som sagt, en vän för livet!

Bara några månader efter det att jag flyttade från Milano träffade hon sin livs kärlek och det var deras bröllop vi var bjudna till. Ett helt magiskt vackert bröllop i Zoagli på Liguria-kusten. Jag har varit på många fina bröllop senaste åren men det här var något i särklass, som taget ur en romantisk film. Kyrkan lågt högt beläget på en kulle med utsikt över både skog och hav. Slottet, där de hade middagen och festen låg istället nere i stan i stort sätt på havet. Allt vara bara så sagolikt fint!

Förra året var vi med om ett väldigt fint borgerligt bröllop i Italien men det här var det första Italienska kyrkobröllop jag fått erfara. Akten varade i en knapp timme så inte alls så långt som jag trott. Men det var många verser som skulle rabblas, många vändor av stående och sittandes och det var väldigt varmt. Men fint! Och speciellt.

Förfesten hölls på terrassen till slottet där middagen och festen sedan hölls. Vi bjöds på en drös Italienska delikatesser som lagades på plats. Live-bandet spelade jazziga ballader, vi bjöds på champagne och folk minglade omkring i några timmar medan solen sakta gick ner över havet.

Som om vi inte var mätta nog av alla delikatesser var det sedan dags för en tre-rätters middag. Det hölls några tal och ett spex. Sedan förflyttade vi oss tillbaka till terrassen där tårtan traditionsenligt skars och vi blev bjudna på mer dricka. Hela terrassen var nu full av lyktor med levande ljus. Luften var fortfarande ljummen (lite över 20 grader).

Sedan började festen vilket kom att bli en verkligt riktig fest som höll på till 05 på morgonen. Det var en blandning av disco och live-piano-spel. Samtidigt fanns det möjlighet att sjunga karaoke till varje låt och det kan jag lova att folket gjorde. Italienska 60-tals hits blandades med nutida nattklubbsklassiker, folk dansade och sjöng (skrålade). Det var fri bar som utnyttjades flitigt.

Ett svårslaget bröllop vi var otroligt glada att vi fick vara del av och som vi sent kommer att glömma. Det var första gången i mitt liv jag bar långklänning, något jag inte var helt bekväm med. Men det var Luisas önskemål så självklart ställde jag upp på det och jag kan hålla med om att det var elegant med så många damer iklädda tjusiga långa aftonklänningar.

Jag, C och Matteo checkade in i ett rum för tre i Rapallo, 10 min bilväg från festen i Zoagli. Jag och C tackade för oss vid 03-tiden medan Matteo var en av många som stängde festen någon gång efter kl 05.

xoxo

5 comments:

  1. Hej. Det låter verkligen som tagit ur en film och jättefina bilder. Kul att få vara med om sådana tillställningar. Kram

    ReplyDelete
  2. Så fina bilder! Låter verkligen som ett riktigt sagobröllop! Hoppas du får en fin fortsättning på veckan och lycka till med din orkidé :D Kram

    ReplyDelete
  3. Vad roligt att ni blev vänner och har haft en sådan bra kontakt. Otroligt fint bröllop de hade och så fina bilder! Kram

    ReplyDelete
  4. You look like a princess darling!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...