17/02/2009

Våga vara barn

Senaste veckan har de engelska tidningarna skrivit om den 13ariga pojken som visade sig vara pappa till en nyfodd bebis. Mamman till barnet ar en 15arig flicka. Pojken var alltsa 12 ar nar han gjorde sin 14-ariga tjej pa smallen. Jag reagerade fran borjan enbart pa att den stackars 13ariga pojken ser ut att vara 5 ar gamal men tankte egentligen inte mer pa det. Har i England far var och varannan tonaring barn under 20 ar sa jag har val vant mig. MEN nu kom det fram att det finns 2 andra pojkar i 14ars aldern som tydligen kan tankas vara pappor till den har lilla bebisen med, sa nu maste de har tre pojkarna 13 och 14ar gamla gora DNA test for att fa veta vem som ar den riktiga pappan. Tidningarna skriver bara om pojkarna men jag tankte direkt pa flickan, 15 ar gamal och redan varit med 'god knows' hur manga killar. Borde man inte i 12-13-14ars alder fortfarande vara barn?

Upp till 16ars alder brydde jag mig inte vidare mycket om killar. Jag sprang i stallet dagarna i anda och ritade hastar sa fort jag fick tag pa en pappersbit. Varfor ar inte barn barn langre? Flickor borjar sminka sig och banta redan under 10 ars alder nu for tiden och de leker inte lekar pa skolgarden utan man sitter och filar naglarna och jamfor smink och markesklader . Nar man spanar in barnkladavdelningen saljs push up bh'ar, stringtrosor och hogklackade skor redan for stoleken 7-8 ar! Ar det sa att man nu for tiden far vara barn fram till 8ars alder, sedan slangs man pladask in i vuxenlivet?


Nar jag gick i skolan hade vi ett projekt som hette "vaga saga nej till droger". Nu ar det nog hog dags att de startar ett projekt "våga bara barn" innan det ar for sent...



Pappa och dotter. Tycker ni det ser normalt ut?


xoxo

5 comments:

  1. sjukt allt.. a vem bar ansvaret egentligen? foraldrarna hemma? skolan, samhallet? varlden kommer nog aldrig bli igen vad den en gang varit.. e sa glad att jag ar ett 80tals barn allt.

    ReplyDelete
  2. Ja verkligen. Jag är ingen som predikar prydhet à la Sarah Palin men jag tror inte man är redo i den åldern. Nyfiken, sugen ja visst men man är inte färdigutvecklad på alla nivåer och är definitivt inte beredd på konsekvenserna.

    Vems ansvaret är är ju lite intressant tycker jag. För hur lätt är det som förälder i detta ungdoms- och sexfixerade samhälle!

    Sueperintressant inlägg!
    Kram Mia

    ReplyDelete
  3. Sooo cooool! You go boy! Mohaha

    ReplyDelete
  4. nee det ser inte normalt ut alls! alltså, jag var verkligen inte guds bästa barn i den åldern men ha en unge när man är 15 och inte ha koll på vem pappan är.. det är bara sjukt!

    ReplyDelete
  5. Bilden forestaller verkligen tva barn, det kanns nastan lite obekvamt att titta pa bilden nar man vet att det ar far med sitt barn. Galet. Han kommer sakert anda inte forsta konsekvenserna forens om nagra ar, om han nu ar pappan. Men vem ar ansvarig?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...