27/02/2009

Hur ska notan splittas?

Hur ska man egentligen slippa notan nar man ar ett litet gang som gar ut och ater middag tillsammans? I Sverige kanns det som de tar vanligast att man helt enkelt raknar ut hur mycket man spenderat per person och man betalar for sig sjalv. I Italien istallet sa splittar man notan lika mellan alla narvarande vid bordet. Det spelar ingen roll om en person bara atit en huvudratt och druckit vatten till maten och nagra andra tagit in 3-4 ratter plus ol/vin/cocktails/grappa, man splittar fortfarande lika.

Jag var sjalv med om det i vintras nar jag var ute och at med min pojkvan och hans vanner. Min mage madde lite sa dar sa jag nojde mig med en risotto och en liten flaska mineralvatten och nar notan kom fragade jag lite diskret hur mkt jag skulle betala (jag visste att min risotto kostade 9euro) och fick till svar att det blir 57 euro per person. Jag svalde snallt min irritation och betalade men jag tycker verkligen inte att det ar ratt.

Aven trots att jag kan tycka att det det “svenska sattet” kan kannas lite stelt och snalt sa maste jag anda saga att det helt klart ar mer rattvist. Man kan sjalv besluta hur mycket pengar man vill lagga ut pa middagen och bestalla sin mat darefter. I Itailen maste man helt enkelt avsta att ga ut att ata om man inte har sa mycket pengar eftersom man inte kan kontrollera sjalv hur mkt som kommer spenderas.

Jag vet att manga inte haller med mig men jag tycker anda det ar upp till var person i sig att se till att de betalar for sig sjalva. Har man atit och druckit mer an de andra vid bordet sa tycker jag denne ska betala for det. Man behover inte rakna kronorna men jag tycker anda ratt ska vara ratt. Vad tycker ni???

xoxo

7 comments:

  1. Jag tycker det enklaste är att splitta, iaf nu när man är vuxen och alla jobbar och 50 kr hit eller dit inte spelar roll. Däremot hör det till vanligt folkvett att erbjuda sig att lägga lite extra om man vet med sig att man druckit eller ätit dyrare. Det ska inte vara upp till den som beställt in billigare att pinsamt behöva påpeka det!

    Vi splittar oftast men ibland har ngn inte druckit vin eller flera beställt in efterätt och ett par drinkar och då splittar vi inte, när det är så uppenbart liksom.

    ReplyDelete
  2. Fan, bäst e väl att bara betala sitt. Lätt som en plätt!

    ReplyDelete
  3. beror pa sallskap, massa framlingar sa tycker jag alla kan bara sin egen vikt.

    men vanner kan man splitta, fast klart demokratiskt, dricker nan vatten a pasta a andra champange a hummer sa bor man ju skjuta till allt. gillar dock inte nar mobilen kommer fram a ageerar miniraknare, lite sunt fornuft. a som erika sager, e man vuxen sa har man pengar.

    tyckte du glomde 3dje alternativ, en tar allt a bjuder :) klar favorit!!

    ReplyDelete
  4. Gillar ditt sista forslag Tobbe! Sa nar ska vi ut den dar middagen??? =P

    xoxo

    ReplyDelete
  5. Ar man bara tjejer tycker jag man ska betala sitt annars ar det alltid nagon som forsoker smita undan och inte betala sin del...

    Ar killar med sa tycker jag de kan dela notan mellan sig!

    / KingstonMaliin

    ReplyDelete
  6. Denna ar svar emellanat. Ar man ett nara kompisgang som gar ut ar det sallan ett problem. A. Man delar rakt av, hit eller dit kommer alltid att jamna ut sig. B. Inom kompisgang vet man om nagon bara atit en foratt tex..

    Svarare i andra situationer. Jag var med om en fika/lunch med 4 andra jag halvkanner. Jag hade en kaffe, thats it. Dom andra at och ville splitta rakt av men da sa jag till. Snal eller ej ;-) man maste dra gransen nanstans. Manga ar nog bara radda att saga till. Men man ska bara saga till nar det ar en markant storre summa. 10 pund hit o dit far man nog ge...

    XX

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...