06/11/2008

Min karriar - Vad vill jag egentligen?

I somras nar jag var inne i en lite deppig svacka var det en kar vän som fragade mig, men Maria om du fick valja helt fritt, vad skulle du vilja ha/ eller vad skulle du andra i ditt liv for att du skulle vara glad? Den fragan fick mig att fundera en helt del och sen aven komma pa att jag faktiskt hade mycket av det jag ville ha, vilket jag sa klart inte hade i åtanke nar jag satt dar och klagade pa mitt liv.

Nu pa senaste tiden har jag forsokt stalla den dar fragan till mig sjalv sa fort jag kommer pa mig sjalv att vara missnojd med nagot och sitter och tycker synd om mig sjalv.

Igar var jag pa jobbintervju for det dar jobbet jag pratade om for nagra dagar sen och idag satt jag och funderade, vad vill jag egentligen med min karriar? Vad ar viktigt for mig?


Sa har tanker jag;

Om jag borjar med att fundera pa arbetsplatsen i sig sa vill jag ha ett organiserat kontor, frascha och rymliga lokaler och bra utrustning. Detta kan ses som sjalvklarheter men det kan jag lova att det inte ar har i London. Vidare vill jag att foretaget ska ha en val fungerande HR avdelning och jag vill att det ska satsas pa de anstallda. Jag uppskattar tex utbildningar och sociala aktiviteter som kan oka sammanhallningen och samarbetet mellan de anstallda. Till exempel tycker jag team-luncher, pubkvallar, utvecklingsdagar etc ar toppen. Pa mitt forra jobb fick vi verkligen inget, inte ens en julfest kunde de kosta pa och nu i efterhand borjar man undra hur man kunde stanna dar sa lange som jag gjorde.

Sen borjade jag tanka pa kollegorna, jag tycker de ar en av de viktigaste faktorerna. Jag vill sa klart ha trevliga kollegor men tycker aven det ar viktigt med bra kommunikation inom foretaget och inom ens team. Det ska vara professionellt! Jag behover inte ha mina basta vanner pa jobbet men vill anda kunna prata med de runt omkring mig och kanske ga pa en lunch nagon gang da och da. Sen tycker jag det ar kul om det ar en internationell arbetsplats med folk fran olika delar av varlden.

Lonen ligger nog anda lagst pa min prioritetslista, sa lange man tjanar pengar sa man klarar sig, kan betala sina rakningar och ha lite fickpengar till ett vanligt liv sa tycker jag att man ska vara nojd. Jag vet att jag sjalv hela tiden bara vill ha mer. Far jag en lonehojning sa ar jag efter nan manad inte alls nojd lange och vill bara ha mer.... Jag siktar uppat ja, men ibland ar det nog bra att tanka till varfor de dar pengarna ar sa himla viktiga for en.

Sist men absolut inte minst sa vill jag ha en tjanst jag trivs med. Jag vet att jag drommer om ett riktigt HR-jobb eftersom jag inriktade min ekonomiexamen at organisationshallet men det ar inget maste. Det jag tycker ar viktigast i min tjanst ar att jag gor nagot som intresserar mig, dar jag kan lara nytt, utvecklas och dar jag kan vaxa inom min tjanst. Jag vill ha omvaxling och utmaning.
Jag vill garna jobba med manniskor; kunder, medarbetare eller samarbetspartners spelar ingen roll sa lange jag har mojlighet att traffa, prata och bygga relationer med nya manniskor. Jag ar valdigt organiserad och alskar att plannera och skulle garna vilja anvanda mig av dessa egenskaper i mitt jobb liksom mina sprakkunskaper.


Ok, nu nar jag har rabblat vad jag vill ska jag snabbt tanka over vad jag faktskt har....

Jag jobbar pa ett stort internationellt foretag som ar valdigt organiserat och professionellt. De satsar helhjartat pa sina anstallda och engagerar mer aktiviteter an jag faktiskt orkar vara med pa. Eftersom foretaget ar sa pass stort finns det manniskor av alla slag fran jordens ala horn och de allra flesta ar trevliga och samarbetet mellan kollegor och de olika avdelningarna fungerar varldigt bra. Lonerna ar inte hoga men heller inte laga om man jamfor med de andra foretagen i branchen. Med andra ord sa ar det mesta valdigt bra....! Det anda jag klagar pa ar min tjanst. Det kanns som jag har kommit fram till en mur och som jag inte kan klattra over. Det finns inga utmaningar och inget mer att lara. Jag jobbar som en robbot och behover oftast inte anvanda manga hjarnceller. Det ar dar problemet ligger.

Jag tror nog att med den har laaaanga diskussionen, ha kommit fram till nagot.... Jag ska nog forsoka stanna pa mitt foretag MEN jag maste byta tjanst. Intervjun harrom dagen gick nog ganska bra och jobbet verkar super. Vi ar 5 stycken, alla fran foretaget som har haft intervju for tjansten och nu ska de valja mellan oss. Svaret far vi i slutat av nasta vecka. Hall tummarna!!

xoxo

2 comments:

  1. Vad spannande, lycka till.. Jag ska halla tummarna for dig;)

    xx S

    ReplyDelete
  2. HR-bruden har talat...

    Kom igen nu, pengar är viktiga, vare sig du vill det eller inte.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...