17/09/2008

Team Building Day

Igar hade vi team building dag med payments avdelningen. Mina forvantningar var valdigt laga men det visade sig att det var bade roligt, intressant och larorikt. Vi samlades pa Plaza hotell och under dags lopp hann vi med sma tavlingar, fragesporter, lekar, filmstunder, tester. forelasningar, samt ett antal fikapausar med goda bakverk plus buffelunch i hotell restaurangen. Syftet var att lara kanna varandra battre, ha kul tillsammans och komma pa satt att forbattra samarbetet pa avdelningen och jag tror vi lyckades med alla tre delarna. Atmosfaren pa jobbet ar klart battre idag an den brukar vara!


Ett test vi gjorde kallades "Visual, Auditory and Kenaesthic Inventory" och gick ut pa att fa fram hur man helst ville bli kommunicerad till. Antingen skriftligt, muntligt eller kanslomassigt. Aven om jag trodde jag var den skriftliga typen da jag tycker det ar lattare att uttrycka mig i skrift an tal sa blev jag den kanslomassiga. Resultatet pastod att jag da gillar nar detkanns ratt och inte nar det ser ratt ut eller later ratt, hmmm..... Som person skulle jag vara cool, lugn och samlad vilket jag inte vet om det stammer heller. Efter detta test hade vi en forlasning och en diskussion om kommunication. Vanlig standard ar att vi anvander 38% rost, 7 % ord och hela 55% till kroppsprak. (Om det ar standard, undra hur fordelningen skulle se ut for italienarna ;) Poitivt kroppssprak involverar att le, nicka, ogonkontakt, oppen, avslappnad, se intresserad ut och lugna hand o armrorelser. Negativt kroppsprak ar armarna i kors, ingen ogonkontakt, dominant blick, nastan i vadret. flaxande blick, aggresiva armrorelser, inte fokuserad eller om man star for nara den andra personen. Eftersom vi ofta inte vet hur vi agerar kan det va bra att halla dessa i tankarna.


Nasta var Belbins "Self Perception Inventory" vilket handlar om vilken typ av "team members" vi ar. Superintressant! Jag fick lika manga poang pa "Resource Investigator" och "Implementer".

Resource invetigator
The resource investigator is someone who explores opportunities and develops contacts. Resource investigators are good negotiators who probe others for information and support and pick up other’s ideas and develop them. They are characterised by sociability and enthusiasm and are good at liaison work and exploring resources outside the group.

Implementer
Implementers are aware of external obligations and are disciplined, conscientious and have a good self-image. They tend to be tough-minded and practical, trusting and tolerant, respecting established traditions. They are characterised by low anxiety and tend to work for the team in a practical, realistic way. Implementers figure prominently in positions of responsibility in larger organisations. They tend to do the jobs that others do not want to do and do them well: for example, disciplining employees.


Jo, jag tycker nog att bada stammer ganska bra in mig pa mig. Sarskillt nar jag laste de andra 8 olika kategorierna forstod jag varfor jag hamnade just pa dessa tva :)
Det var en bra dag och jag tycker det ar toppen att fortaget lagger ner pengar pa sanna har saker! Mitt foretag ar inte sa daligt trots allt!!


Together Everyone Achieves More

xoxo

1 comment:

  1. Hej!Slank in här av en slump när jag sökte på teambuldning!Vi ska nämligen ha de om några veckor och jag hade behövt tipspå lekar och aktivitter!Vet du vart ni fann era aktiviteter?De låter nämligen lite annorlunda än de man brukar ha!Min mail är annawillen@hotmail.com
    MVH
    Anna

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...