01/10/2016

Stalliv






Hästliv är en livsstil för sig. Att rida på ridskola kan så klart fortfarande kallas hobby men om man är medryttare, fodervärd eller helt enkelt har egen häst är det inte en bara en hobby utan ett val av livsstil. Hästar och ridning innebär förutom nöjet mycket jobb, slit, uthållighet, flexibilitet, tidiga morgnar, sena kvällar och framför allt väldigt mycket tid och energi. 

Jag rider just nu på ridskola en gång i veckan vilket är helt fantastiskt kul. Men även det kräver sin tid, planering, energi och flexibilitet. För mig innebär torsdagen en extra tidig morgon, dvs jag går upp kl 06:30 och åker hemifrån strax före 07. Jag tar bilen till Brommplan där jag infartsparkerar, därav den tidiga morgonen, för att få plats. Därifrån tar jag tunnelbanan till jobbet och jobbar hela dagen. Beroende på hur mycket jobb jag har går jag från jobbet mellan kl 17 och 18 någongång och ser till att få i mig någon typ av mellanmål/minimiddag på väg mot eller på Brommaplan. Därifrån tar jag sedan bilen och kör ut till Färingsö och ridskolan. Väl på plats är jag ofta tidig, jag byter om och hjälper sedan till med diverse stallsysslor. Allt från att ta in eller borta hästar till att mocka någon box eller soppa stallgången. Det är så konstigt hur tråkigt jag tycker det är att dammsuga eller soppa golvet hemma men att soppa stallgången är hur härligt som helst... Min ridlektion börjar kl 19:30 och där innan gör jag i ordning min häst och ser till att infinna mig tillsammans med hästen på ridbanan eller hushuset på bestämd tid. I en timme tränar jag och hästen tillsammans och jag både dryper av svett och står på darriga ben efter lektionen. Bara den som själv någon gång har ridit (inte åkt häst) kan veta hur jobbigt det kan vara... Efter lektionen ska hästen fixas igen, svampas av, få lite goda medtagna äpplen och ev släppas ut. Därefter tar jag bilen hem på de mörka lantliga vägarna och väl hemma, närmare kl 22 äter jag ett till mellanmål/minimiddag innan jag duschar och sedan går direkt i säng. Lite över tre timmar spenderar jag i stallet om torsdagarna. Helt underbara tre timmar. Men hela dagen präglas och planeras kring ridningen. 

Första bilden är en selfie på mig och torsdagens häst Gina som jag körde en timmes hopplektion med. Bild två och tre är morgonens soluppgång på väg mot Brommaplan och den sista bilden är kvällens solnedgång på Drottningholmsbron på väg mot ridskolan. Som sagt, tidiga morgnar och sena kvällar. 

xoxo

7 comments:

  1. Man måste verkligen älska något för att lägga så mycket tid och energi på det. Själv har jag blivit rädd för hästar på äldre dar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också fått mer respekt för både hästar och ridning på äldre dar men fortfarande älskar jag det :)

      Delete
  2. Vilken tur att du bara har sådär en gång i veckan för det låter riktigt slitigt. Men är det kul så antar jag att det inte blir alls lika jobbigt :-D Kramis

    ReplyDelete
  3. Håller med och känner precis likadant. Förstår inte hur vissa vuxna orkar ha häst att ta hand om varje dag. En kravlös ridskola en dag i veckan är helt perfekt när man jobbar heltid och pendlar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lina, varför funkar inte länken till din blogg där du lämnar kommentarer? :(

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...