10/10/2016

Äppelmosfabrik








Man kanske kunde tro att vi gjorde oss av med de flesta av våra äpplen för några veckor sedan då vi mustade lite över 60 kg äpplen men så var inte riktigt fallet. Vi lät de som såg mindre mogna ut den helgen sitta kvar utan att egentligen ha någon riktig plan för dem. Innerst inne hade jag ändå hoppats att även i år hinna göra några kg äppelmos och därför blev jag så glad när C's föräldrar erbjöd sig komma över med sin äppelmosmaskin och hjälpa till att ta reda på lite fler äpplen. Även C's kompis Peter kom över så med ett lag på fem personer plockade vi äpplen, skar dem i bitar, kokade dem, lät dem passera maskinen, kokas upp med minimalt med socker för att till sist hällas upp i väl steriliserade burkar. 16 relativt stora burkar äppelmos blev det och vi arbetade i säkert 5 timmar. Det blev en riktigt mysig söndag som avslutades med hämtpizza och hemmagjord äppelpaj. 

I övrigt har helgen varit lugn med en del toppar och dalar. Fredag var en riktig skitdag (ursäkta uttrycket) medan lördag blev lite bättre. I lördags var jag på dagen en sväng på Bromma blocks med min mamma och pappa. Vi åt lunch, kikade butiker och fikade onyttigheter och ville egentligen bara umgås. Kvällen blev en superkväll. Jag tog bilen till en nära vän i Bagarmossen där vi hade en liten tjejkväll med matlagning, babbel och massor av te-drickande fram till närmare ett på natten. Vi är bägge i vanliga fall kvällströtta tjejer och var förvånade hur sent det blev men vi hade så mycket att prata om vem vill avbryta en mysig tjejkväll framför braskaminen bara för att...

Det var den helgen och en ny vecka är nu påbörjad då jag ser fram emot mindre jobb än jag haft senaste tiden, en del hemmabygge och en helg fylld med goda vänner. 

xoxo

9 comments:

  1. Oj vilket jobb ni hade med äpplena men du har ni äppelmos så att ni klarar er :-D Kramis

    ReplyDelete
  2. Oj så mycket äpplen, jag älskar verkligen äpplemos tröttnar aldrig på det kan sitta & äta det direkt ur burken är ju så gott haha, och speciellt hemmagjort äpplemos!! <3

    ReplyDelete
  3. Hej. Så mysigt. Vi äter jättemycket äppelmos hemma, barnen älskar det. Köper ibland på marknaden men annars är Urtekrams standard i vårt hem. Kram

    ReplyDelete
  4. ps. skulle du vilja sälja hemmagjord äppelmos så kan du pipa till! Kram

    ReplyDelete
  5. Så himla mysigt! Och kul gäng på plats!! KramC

    ReplyDelete
  6. Skönt att lördagen var bättre i alla fall :)

    ReplyDelete
  7. Tjejkväll och familjemys behöver man ibland!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...