22/10/2016

Massor av city-gott





Den här veckan har jag ätit massor av gott och vill därför passa på att rekommendera lite bra restauranger i här i Stockholm.

Måndag lunch träffade jag Lisa för en snabblunch på Icha Icha i Mood gallerian. Jag tycker väldigt mycket om deras mat och gillar hur man kan kombinera sina alldeles egna variant av måltiderna. Först väljer man basen (ris, nudlar eller strimlad zucchini), sen köttet/fisken/vegetariskt och till sist såsen (t ex teriyaki, ingefära, röd curry m.m). Jag äter där relativt ofta, eller i alla fall någon gång i månaden, och väljer olika kombinationer varje gång. Tyvärr är väl inte deras restaurang den mysigaste men det går snabbt, maten är god och man får nästan alltid plats. 

På måndagskvällen träffade jag istället upp Jessica. Vi gick och tränade body combat på Sats Odenplan och därefter åt vi sen middag (klockan hann väl bli nästan 21) på Flippin' burgers. Ni vet det där super-hypade stället där man får vänta flera timmar för att få ett bord.... Trenden kom för säkert två år sedan men har på något sätt lyckats hålla i sig och även denna sena måndagkväll var Flippin' burgers fullt. Vi var hungriga och gick med på att sitta vid barbord för att få sitta ner på en gång. Både hamburgarna och pommesen var väldigt goda och personalen var supertrevlig så jag fick ett bra intryck av Flippin', men ändå nådde det på något sätt inte riktigt upp till förväntningarna, trodde nog att det skulle vara än bättre. Men helt klart en god hamburgerrestaurang!

I onsdags var det dejtdags med bästa Erika. Det har nästan blivit som en liten tradition att gå ut och äta ihop, bara vi två, någon gång i månaden eller så. Den här gången ville Erika ha lyxpizza så jag föreslog Giro på Sveavägen. Pizzeria Giro har blivit utnämnd till Sveriges bästa pizza av böcker och sajter från hela världen men det vara bara för en månad sedan som jag fick nys om den, från Italienarna på jobbet. Pizzorna är lyxiga, framför allt i prisväg då de kostar mellan 150-200 kr, och för det får man en helt vanlig Napolitansk pizza. Men den ÄR på riktigt Napolitansk (Italiensk!) vilket man sällan (näst intill aldrig) stöter på här i Sverige. Vi hade en mysig kväll, åt gott och berörde som vanligt samtalsämnen om allt till himmel och jord. 

På torsdag lunch åt jag ute med pappaKoh Phangan Östermalm. Jag älskar Koh Phangan, framför allt deras restaurang på Söder är så himla mysig och cool, men även den på Östermalm har sin charm. Och maten är så god! Vad man än tar så kan man vara säker på att det helt enkelt är supergott. 

Torsdag kväll hade jag helkväll hos mamma, vi sorterade en del gamla saker och sen sov jag över. Vi köpte hem sushi från Hattori Sushi Devil på K25, vilket är lite speciell, relativt vacker och väldigt god sushi. 

Igår, fredag åt jag lunch på Paradiset bakom NK med mina två kollegor Johan och Giulio. Paradiset marknadför sig som Sveriges största ekologiska matbutik men de har även en enorm salladsbuffe-disk där man kan plocka ihop sin egen lunchsallad. Och det är inte vanlig sallad vi pratar om utan det är mer på delikatessnivå skulle jag säga, känns väldigt fräscht och gott. Plus att deras glutenfria hemmabakade knäckebröd visade sig vara bästa knäckebrödet jag någonsin smakat.

I fredags kväll köpte jag hem färska räkor och deras egna aioli från delikatessdisken på Hemköp Åhléns. De gör en aldrig besviken då det alltid är lika fräscht och gott. En av våra favoriter för en lättlagad och lyxig fredagsmiddag. Bilderna ovan är från fredagskvällen, räkor vin och brasa och en toppenkväll är given.

Nu är det helg och massa mer gott står på schemat. Men jag kanske ska passa på att säga att riktigt så här mycket äter jag inte ute en vanlig vecka, verkligen inte, utan det har helt enkelt varit en speciell vecka :)

xoxo

7 comments:

  1. Oj oj veckan verkar ha varit fullspäckat med så mycket god mat med trevliga sällskap. Njut!! :)

    ReplyDelete
  2. Hattori och Ischa Ischa känner jag till men Giro och Paradiset var nya för mig, kul med lite tips. KramC

    ReplyDelete
  3. Vad mysigt ni har haft det och så gott det ser ut :-D Kramis

    ReplyDelete
  4. Vad mysigt ni ser ut att ha det hemma. Koh Pangang är en av mina favoriter i stockholm och ändå visste jag inte att den även fanns på ö-malm. Bli nyfiken på ekologiska Paradiset också:)

    ReplyDelete
  5. Hej. Ni är ett sånt sött par! Kul med restaurangtips. Det hinns inte med att äta ute så ofta längre nu med barn och så men en gång i månaden går jag ut med tjejerna och vi turas om att välja ställe. Tror jag ska välja den där Giro nästa gång det är min tur, gillade det jag såg på hemsidan. Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...