17/10/2018

Andalusien - Ronda, Sentil de las Bodegas och Cadiz





Från Marbella rullade vi redan en timme rakt upp i bergen till den underbara staden Ronda. En gång i tiden hade jag en väninna som bodde här så jag har varit här förr men ville att även Toffe skulle få uppleva denna fantastiska lilla stad. Ronda är verkligen helt unikt och en otroligt imponerande liten stad. Vi stannade bara ett par timmar i Ronda men på den tiden hann vi ändå se det mesta.





Bara 45 min från Ronda ligger Sentil de las Bodegas. En väldigt mycket mindre känd stad men som min pappa rekommenderade oss att besöka. Vi kom lagom till lunch och hittade en liten familjerestaurang med några få rätter på listan. Ägaren rekommenderade oss två rätter som vi gladenligen beställde utan att ha en aning vad det var. Vi fick in fritterad getost, några goda men okända grönsaker och lamm tillverkat på något ovanligt sätt. Det var gott men framför allt var det kul att släppa på kontrollen och bara våga beställa något vi senare fick googla oss till vad det var,

Sentil de las Bodegas var kanske inte lika maffigt som Ronda men minst lika imponerande med sina bergsbyggda små hus och oändligt många branta backar upp och ner.

På väg från Sentil de las Bodegas tog vi landsvägen istället för motorvägen. Jag körde och njöt av landskapen utanför bilfönstret. Om och om tänkte jag hur underbart det är att resa med bil, hur mycket mer man får se och uppleva och hur underbart flexibel man blir. Vill vi stanna nånstans eller åka en omväg för att se nåt så gör vi det, lätt som en plätt.











Sista stoppen av den här dagen var Cadiz, en stad vi hade noll förväntningar på men som ändå lockade som kuststad. Vi hade hittat en sprillans ny lägenhet att hyra för natten med tillhörande garage. Det garaget räddade oss. Hela Cadiz består av tusentals enkelriktade gator och bilar är inte välkomna att stå parkerade på gatan så utan garaget kunde vi fått problem.

Cadiz visade sig vara en okänd pärla! Vem har hört talats om Cadiz liksom? Men staden var helt fantastiskt underbar och mitt absoluta favoritstopp på den här roadtrippen. Det var vackert, trevligt, pittoreskt, mysigt och otroligt rent. Vi som tycker Sverige är rent kan slänga oss i väggen. I Cadiz fanns inte ett tuggummi eller fimp på gatan. Alla hundägare hade inte bara med sig sina påsar utan alla bar plikttroget omkring en flaska med såpvatten i som de sprutade på alla ytor deras hundar kissade på. Jag har aldrig sett något liknande men blev väldigt imponerande. Ja, Cadiz bara måste jag åka tillbaka till en dag!

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...