09/06/2018

Cykeln, min nya vän





Mitt nya jobb ligger fågelvägen perfekt från där jag bor, inte för nära men inte för långt. Tyvärr är jag dock inte en fågel och har nu i någon månads tid kreativt försökt hitta på lite olika sätt att ta mig till jobbet. Närmaste vägen med bilen visade sig ta nästan en timme, pga köer. Jag blev stressad och kom fram till jobbet på dåligt humör. Ingen bra start på dagen med andra ord. Jag försökte sedan ta SL’s snabbaste väg vilket är t-bana + tunnelbana, tog mellan 40-60 min helt beroende på vilket humör pendeltåget vaknat på. Också ganska irriterande. Fördelen med pendeltåget är att jag kan använda resvägen till mail, böcker, långa telefonsamtal m.m, och att man passerar stan vilket ger mig flexibiliteten att hitta på nåt socialt efter jobbet. Sen en dag hittade jag en ny bilväg, lite längre än den tidigare men gick på en tredjedel av tiden. Kom dörr till dörr på 20 minuter. Fantastiskt! Det tråkiga med bilen är miljöpåverkan, parkeringskostnaden och oflexibiliteten. Så, till sist tog jag mod till mig att ge cykelpendling en chans. Jag cyklade under min studietid men är inget större fan av cykeling, vet eg inte varför. Jag betalade massa pengar och några dagar senare stod min nya kompis på parkeringen. Numer cyklar jag minst tre dagar i veckan t/r till jobbet. Gratis träning, gratis parkering, bra för miljön och jag kommer till jobbet på ca en halvtimme. Enkel väg är det mellan 8-9 km så jag snittar lite under 2 mil om dagen och har cykelväg näst intill hela vägen. Jag är inte helt överfascinerad men ser fördelarna så nu räknar jag med att cykeln vara med mig fram till November då jag har garage för bilen bokat igen.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...