10/11/2016

Valvaka 2016










I tisdag kväll och natt huserade jag och C en relativt stor valvaka hemma hos oss. Totalt var vi närmare 20 personer, några kom tidigt och gick redan före midnatt medan andra kom vid midnatt och gick inte förrän på morgonen. Temat för kvällen var så klart Amerikansk och vi gick all in för det det våra 12 sociala timmar ihop. 

Vi åt hamburgare med pommes och coleslaw, drack amerikansk öl, Zinfandel-vin och så klart coca cola. Lisa och Johan hade gjort ett Amerikanskt quiz som vi körde. Vi drack kaffe och mumsade färgglada donats. Jag höll i ett Amerikanskt musikquiz. Vi grillade marshmallows i den öppna spisen. Chips, dipp, ostbågar och baconkrokar knaprades i mängder. Och så klart följde vi valet från att de första rösterna började trilla in till att resultatet i stort sätt var klart framåt morgonen. Några var vakna hela natten. Andra sov en power-nappade i soffan för att sedan vara med igen. Men under natten trillade väl många av. Näst sista bilden är tagen på de fem sista tappra som satt kvar när jag och Lisa bestämde oss för att byta om till pyamas strax före kl 03 på natten. 

Vi var mycket nöjda med kvällen. Det var en rolig mix av folk som kom och det var lite lagom mycket aktiviteter inplanerade under kvällen för att avbryta tänkandet på valet. 

Valresultatet var ju så klart inte lika roligt. Riktigt pinsamt faktiskt. Men jag, i motsatt mot den nyblivna presidenten, står för demokrati och USA har nu gjort ett val och får då stå för det och göra det bästa möjliga av den situationen de närmaste två åren. Måste försöka fortsätta att vara en enad nation. Jag vill bara anta att all skit som den nyblivna presidenten slängt ur sig under kampanjen var mest snack för att vinna det smutsiga spelet och att han nu tar sin nya roll på största allvar. Men trots att jag försöker intala mig just detta kan jag inte låta bli att vara rädd för vad som nu kan ske. Och för bevisen som allt oftare översköljer oss om vart världen är på väg... 

xoxo

3 comments:

  1. Vilken rolig grej och så mycket kul amerikanskt ni hann med under kvällen. Resultatet är mer än pinsamt. Men nötterna där borta får lära sig läxa om de inte okar flytta sig från soffan till vallokalen. Jag tror det kommer bli inbördeskrig.

    ReplyDelete
  2. Vilken rolig idé att samlas sådär på valvaka.

    ReplyDelete
  3. Hej. Vilken jättekul kväll, med tråkigt slut bara. Jag är livrädd för vad den mannen kan komma att göra. Kul att ni har så mkt vänner. Kram

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...