14/08/2015

Northern Italy Road Trip Part 5 - Venice






















Venedig! Kallad världens mest romantiska stad, eller i alla fall en av dem. Och visst är den väldigt vacker och otroligt speciell. Men romantisk vet jag inte om jag skulle kalla den. Då tycker jag Gardasjön är mer romantisk faktiskt. Venedig är så överdrivet turistig att det mesta av romantiken försvinner i allt folkvimmel, för det var otroligt mycket folk precis överallt.

Vi lunkade med folkströmmarna längst de små gränderna och precis som alla andra fascinerades vi av hur staden är uppbygd, av alla gondoler och otroligt duktiga båtförare.

Kvällen i Venedig var lugnare då mer än hälften av dagens turister antagligen var på dagsutflykt för att slippa de dyra hotellkostanderna. Vi tog en flera timmar kvällspromenad, åt gott och njöt av de friska vindarna som kvällen bjöd på.

Att ta sig till och från Venedig är komplicerat men jag tycker det gick över förväntan. Vi parkerade bilen i det dyra "centrala garaget" och tog båt-bussen därifrån till en båt-hållplats i närheten av hotellet. Venedig är inte direkt bagagevänligt men jag tycker vi klarade oss rätt bra i värmen både på dit och tillbaka-vägen.

Jag kanske låter negativ men missförstå mig inte. Det här var min andra gång i Venedig och tycker det är en helt fantastisk stad alla borde se och uppleva. Den bjuder på en otrolig upplevelse men det är synd att den har blivit så överdrivet full av turister och turistattraktioner.

Vi var i Venedig i exakt ett dygn och såg väl egentligen bara en bråkdel av staden. Vi hann heller inte till öarna Burano och Murano vilka jag hade hoppats att få se. Men ett dygn räckte för den här gången, mer skulle jag nog inte orkat med.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...