09/02/2017

Phuket town - slutet på resan

Redan på färjan på väg från Koh Lanta till Phuket town kände både jag och C oss lite mätta på Thailand. Öarna var underbara och det var väldigt tråkigt att lämna dem för att åka tillbaka till Phuket men samtidigt började vi längta hem till Sverige lite. Efter 14 dagar av paradisliv saknade jag vårt hus, vår bil, rena gator, svensk mat, våra familjer, våra vänner och till och med mitt jobb. Inte ens kylan kunde avskräcka mig från att återvända till Sverige igen.

Vi kom till Phuket town redan vid lunch. I priset för färjan ingick det att de skjutsade oss mellan våra hotell och båten vilket kändes hur lyxigt som helst. För några hundralappar blev vi upphämtade i bil på hotellet på Koh Lanta, lämnade vi färjan och sedan igen hämtade vi färjan i Phuket och lämnade vid vårt hotell. Vi behövde knappt lyfta våra väskor själva. Thailändarna kanske inte har samma känsla för organisation som vi Svenskar men istället har de känsla för service och vänlighet.

Phuket town var allt annat än likt något av de ställen vi tidigare sett under vår resa. Det kändes stort, hetsigt, högljutt, smutsigt och allmänt stressigt. Vi lyckades hitta ett Franskt galleri där vi åt en väldigt god lunch men sen irrade vi mest omkring. Vi besökte en matbutik där vi köpte med lite av varje och tog sedan en taxi till stans största shoppingcentrum där vi spenderade några timmar. Därefter tog vi en taxi tillbaka till hotellet. På kvällen besökte vi en liten marknad i närheten av där vi bodde, lunkade genom gamla stan (vilken var väldigt söt) och åt en sista thai-middag. Det var Kinesiskt nyår och då nästan hälften av stans medborgare är kineser kunde det säkert varit en kul grej att fira men vi var trötta och tråkiga som vi var återvände till hotellet redan vid 9-tiden för att packa och sova. Vi åkte till flygplatsen vid 07 dagen efter.

Det var verkligen en SUPERDUPERbra resa. En av de bästa jag gjort i mitt liv! Thailand hade så mycket mer att ge än vad jag hade kunnat tro. Vita paradisstränder för all del men den häftiga regnskogsnaturen, de ödmjuka människorna och kontrasten mellan de olika platserna vi besökte var det som satte pricken på iet under vår resa. Sen älskar jag mitt och C’s sätt att resa på. När vi åkte ner hade vi bara hotellet i Bangtao bokat för 3 nätter, därefter bokade vi hotellen allt eftersom. Vi ändrade resans plan efter hur vi kände just den dagen och var enormt flexibla om vi fick tips och rekommendationer på platser vi borde besöka. 15 dagars resa där vi besökte sex olika platser, sov på 3-4 stjärniga hotell (alltid med luftkonditionering och andra bekvämligheter), en hel del taxiresor, 3 färjebiljetter, två dagsutflykter, en cabaret-kväll, massor av mat och fruktshakes av alla slag, drinkar i solnedgången, 2 massagetimmar vardera, 2 st manikyr/pedikur-tillfällen för mig och lite shopping, allt detta inklusive flygbiljetterna och flygplatsparkering fick vi för under 30 000 kr tillsammans. Helt jäkla fantastiskt! Det bäst spenderade pengarna på länge skulle jag säga.

Nu ett par veckor efter att vi kommit hem är jag glad för minnena. För erfarenheten. Glad för de otroligt fina bilderna vi har med oss hem. Jag saknar värmen, stränderna och solen. Och frukten. Aldrig har jag ätit och druckit färsk ananas på så många olika sätt, färsk, i shakes, färskpressad (favvon!), grillad, friterad, i mat och torkad. Även deras bananer och vattenmelon var oslagbara.

Näst på tur står nu bröllopsplanering, hoppas ju på att gifta oss redan i sommar. Men någon bröllopsresa finns det faktiskt ingen fokus på just nu. Thailandsresan skulle vara svårslagen så just i år blir det nog ingen bröllopsresa utan den karamellen får vi suga på till nästa år eller så. Tror jag…