24/02/2017

Lite vinterläsning


Hösten började med en riktig skräckis, De vackraste av Karin Slaughter. Jag lyssnade på boken som ljudbok och blev nästan andfådd av tempot i boken. Det var en riktigt spännande bok men storyn var ändå lite konstig och våldsbeskrivningarna lite för detaljerade för min smak. Boken lyckades överraska mig ett par gånger vilket jag uppskattar men samtidigt blev det lite för mycket, och när det kommer från mig, som gillar när böcker håller att visst tempo, så menar jag verkligen att mängden händelser och äckel i boken i stort sätt höll på från bokens första till sista sida. Men som sagt, en riktigt spännande bok för den som vill ha action. 


Men underbara Jojo Moyes! Hennes berättelser är så fantastiska på alla sätt och vis. Etthundra mil är inte hennes bästa bok men den är fortfarande helt underbar. En riktig mysbok som fick mig att både att skratta och gråta. En bok som får en att tänka till. Som får en att må bra.
Rekommenderas starkt!

Bildresultat för bridget jones baby book

Hittade den här boken av en slump inne på Storytel. Har sett reklam för filmen (som jag gärna vill se) men har inte hört något alls om en bok? Kom filmen först och boken sen? Förvirringen är total men valet var givet, klart jag skulle lyssna på den. Bridget Jones är för mig en mordern klassiker! Böcker som man bara ska ha läst trots chick-lit stämpeln. Och den var ungefär som jag förväntat mig den, egentligen en blaj-bok men en fantastiskt rolig sådan. Jag satt på tunnelbanan med huvudet halvt nedstoppat i halsduken så inte folk omkring mig skulle se att jag helst av allt skulle velat skratta högt flertal gånger under resan till eller från jobbet Och det ger ju boken ett väldigt bra betyg ändå, trots allt.



Fick boken Stjärnklart av Lars Wilderäng rekommenderad till mig av min kära vän Lisa och trots att det egentligen inte är min typ av bok blev jag nyfiken. Kort och gott så handlar boken om den morderna (datoriserade) civilisationens undergång. Boken börjar med citatet "Det är så här världen slutar, inte med en knall utan med ett långt gnyende". Det är en science fiction bok men den är otäckt realistisk. Man får följa olika personer i deras vardag i Stockholm och Göteborg, jag kände igen gatonamn och stadsbeskrivningar och hade lätt att se framför mig scenariot. Det börjar med att mobiltelefoner börjar gå sönder, sedan alla bilar och därefter utplånas sakta men säkert all elektronik, inklusive värmesystem, vattenpumpar m.m. Man klarade att leva så här för många många år sedan men hur skulle vi, i dagens samhälle, klara det? Just den frågan gör boken så otroligt intressant. Och spännande!

Jag hade lite av en lässvacka i höst men tog igen den över vintern. Ovan nämna är bara några i raden av böcker jag läst.Jag har även för första gången i mitt liv också börjat lyssna på lite poddar och framför allt så har jag ägnat mer tid åt att prata i telefon under mina resor till och från jobbet vilket bägge leder till mindre läsning/ljudbokslyssning. Men jag älskar verkligen böcker och få krypa upp i soffan och bara släppa verkligheten en stund och begrava mig en en spännande bok.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...