04/05/2018

Hej Ambea!





Jag har börjat på ett nytt jobb, vilket på de flesta plan är motsatsen till mitt tidigare jobb. På gott och ont.

Tidigare arbetsplatsen var en väldigt liten koncern, relativt ostrukturerad och i ständig förändring. Jag, tillsammans med vd’n på Stockholmskontoret var de självklara mittpunkterna för den Svenska verksamheten, det mesta som hände passerade oss på ett eller annat sätt. Jag var inte bara ekonomiansvarig utan även HR & lön ansvarig, kontorsansvarig, inköpsansvarig och event-ansvarig. Plus det var jag även hela koncernens group cash manager som höll koll på samtliga bankkonton och kassaflödena till, från och mellan dessa. Den var en roll som tog på sig och blev tilldelad både högt och lågt arbete vilket så klart gjorde tjänsten jag hade väldigt varierad och ansvarstung och mina arbetstider var på ett ungefär från kl 08:30 – 18/19/20 eller än senare på vardagar och få helger var helt lediga. Jag var eg helt fri och flexibel i mitt jobb, jobbade hemma när jag ville och kunde komma och gå som jag ville på kontoret. Frihet under ansvar.

Mitt nya företag är stort, 15 000 anställa och är på alla plan mycket mer strukturerat och tryggt. Min roll är en av 13 redovisningsansvariga som jobbar på avdelningen där enbart de mera seniora delarna av redovisningen ingår. För leverantörs- och kundreskontrorna finns hela andra avdelningar. HR är en egen avdelning och likaså för lön finns det en hel tilldelad grupp. Kontor- och event-ansvaret ligger på VD assistenten och inköp är även det en hel avdelning. Med andra ord är det som ingick i min tidigare arbetsroll uppdelat på närmare 50 personer. Jag är, drastiskt uttalat, en nobody som sitter i ett hörn och bara har hand om mitt lilla område. Vi är lediga klämdagar och jobbar halvdag dag före helgdag. Vi är betalda övertid men i det stora hela jobbar vi inte övertid alls. Mina arbetstider är ca 07:45 – 16:15 och helgerna är helt lediga men under arbetstid är de flesta på kontoret och flexibiliteten är inte riktigt som i min tidigare tjänst.

Jag försöker vänja mig med min nya livsstil, för att ha en mindre engagerande tjänst och väldigt mycket mer fritid förändrar verkligen hela mitt liv. Vad ska jag göra med all min tid? Och all energi? Lyxproblem kan tyckas men jag kan inte komma ifrån att jag saknar känslan av att vara så viktig som jag var i mitt tidigare jobb. Jag räknar med att invänjningstiden blir ganska lång men redan nu är jag så mycket mer avslappnad och ser fram emot en sommar med mycket tid i trädgården, altanbyggande och många bra böcker.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...