01/05/2018

Vi mot er - Fredrik Backman


Länge sedan jag skrev en bokrecension. Det var även länge sedan jag läste eller lyssnade på en riktigt riktigt bra bok. Men nu har jag precis med tårar rinnande från mina kinder lagt ifrån mig Vi mot er av Fredrik Backman och jag bara älskade den. 

Jag är sedan innan ett stort fan av Fredrik Backman och han har blivit en av mina absoluta favoritförfattare. Det är han som skrivit "En man som heter Ove" och "Britt-Marie" var här, två störtlöjliga men helt underbara böcker. Böcker som fått mig att mot min vilja skratta högt på tunnelbanan för att bara en stund sedan falla krokodiltårar. 

Vi mot er är andra boken i serien om Björnstad. Första boken hette Björnstad och bra, en bok jag länge kommer minnas men som ändå inte toppar någon topplista. "Vi mot er" var många gånger bättre. Bägge böckerna är mycket djupare än Backmans andra böcker , men samtidigt ar de, precis som många av Backmans böcker lite löjliga men med smart underliggande mening. Som alltid är Backmans språk och skrivstil helt fantastisk då han leker med ord och uttryck som få. 

I bägge Björnstadsböckerna är de flesta huvudpersoner män men samtidigt handlar boken mycket om kvinnohat, byte av könsrollsmönster och kvinnor som vill och kan göra karriär. Backman tar även parti för utsatta grupper som homosexuella och invandrare på ett mycket skickligt sätt. Berättelserna handlar om kärleken för en sport och ett lag där jag känner igen mig otroligt mycket från min tid i AIK-tifot. 

Kort och gott bara älskade jag boken jag precis lagt ifrån mig!

xoxo


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...