09/05/2018

Börshajen på hovet




Min bankrådgivare förklarade en gång väldigt lättförståeligt fenomenet värdepapperssparande jämfört med vanligt bankkontosparande. ”För några år sedan kostade Piggelin-glassen 4 kr i butiken, idag kostar den det dubbla.” Det räckte för att jag skulle förstå och börja överväga andra spar-alternativ än den vanliga bankboken. Många säger att Sverige inte har någon inflation men det stämmer inte riktigt. Priserna ökar och lönerna därtill. Skulle jag ha satt in 4 kr på min bankbok för 10 år sedan skulle jag haft 4 kr kvar idag men värdet av de 4 kronorna skulle inte vara detsamma, jag skulle inte kunnat köpa de sakar jag skulle kunnat ha gjort för 10 år sedan då de blivit dyrare, med andra ord har mina pengar minskat i värde.

När min kompis Laura berättade att hon startat en tjejinvesterarklubb var jag inte sen att hoppa på. Ett gäng karriärstjejer som tillsammans ska lära oss, dela med oss av kunskaper och peppa varandra i ett bättre sparande. Därför var vi snabba med att fixa gratisbiljetter till börshajen på Hovet, en dag som fylldes av information och inspiration. På biljetten stod det att det öppnade kl 11 och stängde kl 20. Ha tänkte jag, jag går dit ett par timmar. Vi gick dit, lyssnade på seminarier, såg upp trädanden och minglade runt bland utställare. Tiden bara flög förbi och till slut var vi kvar till kl 19. Nästan 8 timmar spenderade vi där inne! Jag var så otroligt imponerad av unga tjejer som berättade hur de startat företag eller börjat investera pengar redan när de var lite över 20 år. Och hur framgångsrika de blivit. Så klart fanns det en del duktiga och framgångsrika män på plats också men det var kvinnorna som regerade den här dagen och jag gick därifrån med så mycket inspiration i kroppen.

På bara några dagar hade jag satt upp en personlig budget och sett över mina bankkonton. Jag gick igenom det lilla jag redan hade investerat på Nordea och Avanza och började göra en plan hur mitt framtida sparande och investerande skulle se ut. Och för första gången i livet tycker jag det är roligt och spännande!

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...