30/01/2017

Patong beach

Det är kontrasterna i livet som förgyller! Trots en dålig start i Patong beach så var det här som jag verkligen började älska vår resa. Det var här jag förvånades som mest och insåg att den här resan har mer att ge än bara paradisstränder.

Men som sagt började vistelsen lite så där. Vi hade bokat ett nybyggt hotell centralt i stan genom booking.com men när vi kom dit hade de överbokat sig och det fanns inget rum ledigt åt oss. Istället erbjöd de oss ett rum för en natt på deras 4-stjärniga systerhotell på andra sidan gatan. Bitter över att behöva byta hotell efter en natt och för att våra väskor mestadels skulle behöva stå väntandes i receptionen närmaste två dygnen gick vi med på det. Systerhotellet hade ett väldigt stort och fint poolområde där vi hängde fram till vi fick vårt rum. Därefter åt vi en halvdan thailunch och tog oss sedan ner till stranden. I jämförelse med Bangtao och Karon var den här stranden knökfull av folk och den hade inte alls samma paradiskänsla över sig, trots att den i en Svensks ögon så klart var fantastiskt fin med vit sand och kristallklart vatten. Vi han sova middag (vår näst intill dagliga rutin) under några palmer innan det började duggregna. Vi släpade oss då upp till stan och fascinerades direkt över utbudet. Över människorna. Över allt ljud. Alla dofter. Vi strosade omkring och bara lät oss överväldigas av allt. På kvällen åt vi sedan en otroligt god pizza på en av kedjan Pizza company's restauranger.

Dag 2 åkte vi på halvdagstur med båt medan våra väskor fick vänta i receptionen. Lite nervöst. Vädret var grått och trist men vi fick se fina öar, imponerande snorkling och umgås med mängder av Kinesiska turister. Väl hemma checkade vi in på hotellet vi från början hade bokat och gav oss, efter en kort vila, iväg på The Simon cabaret show. Den sägs vara en av Thailands bästa shower och jag var otroligt imponerad. Det var vackert, häftigt och fascinerande. Flera (alla?) av scenens bedårande kvinnor sades vara sk ladyboys eller kathoey som de även kallas vilket bara det i sig var en show.

Picture from http://www.phuket-simoncabaret.com
Efter den där händelserika dagen var vi sega dagen efter så vi hängde vid hotellets infinity pool tills vi bestämde oss för att åka vidare mot Phi Phi.

I och med variationen och kontrasterna blev Patong en oförglömlig vistelse. Inget ställe jag skulle spendera mer än några dagar i men helt klart värt ett besök om man åker till Phuket.

xoxo

1 comment:

1. Hej. Så härligt det låter. Vi tyckte också mycket om Patong trots att vi var där med ett litet barn vilket kanske inte var så passande. Ser fram emot att se bilder från PhiPhi. Kram

ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...