31/07/2008

Tragedi i Italien

For lite mer an en vecka sedan drunknade tva romska flickor pa en strand utanfor Neapel. Pa radion berattade de hur 4 romska flickor, av strommar blivit nerdragna i havet och hur de skrikit pa hjalp men hur Italienarna pa stranden ignorerat dem. Efter ca 10 minuter ingrep strandvakterna som da lyckades radda 2 av dem, medan de andra tva, 12 och 13 ar gamla drunknade. De doda barnkropparna lades da pa stranden overtakta av badhandukar och det sades att folk runt om fortsatte da glatt sin stranddag; at glass/lunch, bada och lekte lekar. Bilder av detta publicerades dagen efter och folk, framfor allt utanfor Italien, reagerade starkt.

Racismen i Itailen ar inget nytt for mig. Nar jag skulle flytta till Italien sa en Italienskstudiekamrat jag hade pa Irlanska Universitetet till mig pa skarpen att jag absolut inte skulle prata med Rumaner, Albaner eller syditalienare. Val bosatt i Italien bodde hamnade jag i en lagenhet med 4 Italienska killar fran bade norra och sodra Italien och det var ju inga problem med det? De i sin tur upprepade predikan om att halla mig borta fran Albanerna. Hur vet man vem som ar alban?


Nu for tiden har jag en italiensk pojkvan och i vissta aspekter ar han varre an varst och jag har fran borjan lart mig att inte dra mig in i vissa diskusioner. Nu i dagarna kom diskusionen om romerna upp och jag har om och om igen fatt hora om allt daligt romer, albaner o rumaner staller till med i Italien. Han berattar om tiggeri, stolder, ran, valdtakter, inbrott, misshandel och till och med mord. Jag har inte funnit nagra bevis pa internet men har ocksa fatt hora Italienska invandrare star for over 80% av Italiens kriminalitet.


Sjalv ar jag sa otroligt oracistisk man bara kan bli. Jag alskar att lara kanna folk fran olika lander och med olika
kulturella bakgrunder. Jag gor ingen skillnad pa hudfarg, harfarg eller nationalitet. Vart ska man da stalla sig nar man hor allt det har?

Alla vastlander tar emot manga invandrare fran lander i krig eller nod. Medelhavslanderna har helt klart fler illigala invandrare an de nordiska landerna men jag tycker anda att de da far skylla sig sjalva. Det ar val upp till landerna sjalva att satta upp kustbevakning for att forhindre illegal invandring? Och likasa ar det val upp till landerna att se till att de invandrare de tar emot blir integrerade i samhallet pa basta satt? Uppenbarligen lyckas inte Italien med detta!


xoxo




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...