28/01/2018

Nytt år och en stor förändring på gång



Det är alltid en lite speciell känsla runt nyår. Man blir påmind av att ett helt år har gått sedan förra nyårsafton. Man tänker på tiden som gått och många sluter löften inför det nya året. Jag har faktiskt inte haft nyårslöften på många många år men jag har nyårsförhoppningar, som jag oftast håller för mig själv.

2018 har börjat bra. På mindre än en månad har jag slutfört mitt livs första egna årsbokslut och känner mig väldigt stolt över mig själv. Någon gång strax efter jul kändes det som jag styrde rakt mot ett stup och hade ingen aning om hur jag skulle varken hinna eller klara allt det jag hade framför mig. Men på något sätt och vis gick det i lås och jag kunde i tid lämna in årsbokslutet.

Jag har därefter sagt upp mig på jobbet. Företaget jag verkligen har älskat att jobba för har senaste året betett sig allt sämre. En ny chef anställdes förra åren och sen dess blev tillvaron för oss ekonomer bara värre för varje månad som gick. I höstas sa min chef upp sig och nu i januari har vi tre redovisningsekonomer upp oss. Fyra av fyra på avdelningen slutar på grund av i stort sätt samma anledning. Helt rätt att vi visar att agerandet inte är acceptabelt men innerst inne känner jag mig väldigt ledsen. Lojaliteten och engagemanget jag känt och har gett bolaget känns plötsligt bortkastad. Men jag är säker på att jag tagit rätt beslut.

Jag sökte jobb i två veckor och fick på den tiden två jobberbjudanden, fick ett nej från ett bolag för att jag var överkvalificerad och valde att hoppa av tre rekryteringsprocesser. Jag visste att det var en bra arbetsmarknad men hade aldrig kunnat ana hur bra marknaden för ekonomer ser ut just nu. Fantastisk känsla att kunna välja och vraka på det sättet. Veckan efter jag sagt upp mig skrev jag kontrakt med ett nytt företag vilket känns väldigt spännande.

En av mina nyårsförhoppningar var just det, att byta jobb vilket jag kommer att göra i april.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...