28/04/2009

Flest våldtäkter i Sverige

Fick en lank till en tuskisk artikel skickad till mig imorse och under lanken stod det "wonderful Sweden, heh?"

Efter mycket om och men fick jag artikeln oversatt och lyckades forsta att den handlade om att Sverige har flest anmalda valdtakter i Europa. Hade helt missat det men det publicerades tydligen lite overallt igar, tex pa DN som jag laser dagligen. Sverige skulle enligt den har studien ha dubbelt sa manga anmalda valdtakter an England som lag pa andraplatsen. Inte nog med det sa ligger Sverige lagt pa listan att klara upp valdtaktbrott.

Tidig sexdebut, hog alkoholkonsumtion, fri sexualitet och "ratten till ett sent nej" sags helt enkelt locka till fler valdtakter i Sverige an i andra Europeiska lander. Tror ni detta stammer?

Nu kan man IGEN borja diskutera om IGEN ar sa att statistiken ar snevriden bara for att vi rapporterar allt i Sverige. Ar det darfor vi dricker mest kaffe i Europa? dricker nast mest alkohol i Europa? och har nast flest sjalvmord i Europa...? Det maste vara nagot fel pa det svenska sattet att fora statistik helt klart. Jag tror fortfarande inte en sekund pa att Svenskarna skulle dricka mer kaffe an de gor i de syneuropeiska landerna, det ingar inte i var kultur att dricka SA mycket kaffe som de gor dar nere. Jag tror heller inte vi dricker mest alkohol, det ar helt enkelt for dyrt.... Och jag maste aven saga att jag inte tror att vi skule ha flest valdtaktsfall i Europa. England som pastas ligga tvaa pa listan tror jag slar Sverige med hastlangder i den fragan.... Men vad vet jag... Ska bli intressant och se vad vi ska toppa med nasta gang en san har studie kommer ut?

Hur som helst ar det helt fruktansvart att siffrorna for valdtakter okar sa dramatiskt. Jag tror anledningarna namda ovan till viss del kan ligga som grund men det kan anda inte vara hela sanningen bakom varfor folk valdtar. Jag tycker att varlden borjar bli helt sjuk, ibland kanns det som vi lever mitt i en skrackfilm. Det hander sa mycket fruktansvarda saker runt om pa jorden och jag kan inte forsta vart folk ens far sina ideer ifran. Hamd och maktkanslor verkar pusha folk att gora de mest fasansfulla saker. Vart ar varlden pa vag?

xoxo

4 comments:

  1. Kommentar fran min turkiska kollega

    "Ni har helt enkelt for lite problem i Sverige, sa ni har for mycket tid over att fora statistik over sanna har saker"

    ReplyDelete
  2. haller med erkan :) och e man tex i turkiet a blir valdtagen a semestern sa lamnar man kanske det bakom sig dar utan att anmala. kanske accepterar det? men inte hemma i sin egna lgh efter en natt pa klubben. dem valdtakterna man laser om i media e ju antingen i en park eller gruppvaldtakt. vad som sker hemma vet man inte, och skall man klassa dem lika.. stor skillnad anda pa en grov valdtakt i en park an att partnern inte e sugen. med partnern maste dar ju finnas nagon form av kommunikation, medans det andra e en valdsakt.

    gjorde ju sjalv lite efterforskningar i hostas http://toblino.blogspot.com/2008/10/vldtckt-vergrpp.html a inte e det en battre bild. sen sager ingen om artiklarna hur manga som e falska...

    ReplyDelete
  3. Hur som helst 5000 anmälningar om våldtäkt är illa, mycket illa.

    Och svaret varför det ökat så mycket ligger här:

    Ur rapporten voldtekt i oslo 2007

    “Statsborgerskap og landbakgrunn: Majoriteten av ofrene i de anmeldte voldtektene i 2007
    hadde norsk statsborgerskap (84,7 %). De fleste har også norsk landbakgrunn. For
    anmeldelsene i 2007 gjaldt dette 73,0 % av ofrene. Majoriteten av gjerningsmennene har norsk
    statsborgerskap (60,3 %). Personer med en annen landbakgrunn(alltså invadrarbakgrund) enn norsk blir stadig mer
    overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til
    befolkningssammensetningen i Oslo. I 2007 hadde 72,8 % av gjerningsmennene en annen
    landbakgrunn enn norsk.”

    http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f2051920309/voldtektioslo2007.pdf

    Alltså flest norska tjejer(med norsk bakgrund) 73%, blir våldtagna av 72,8% som inte är norskar(utlänningar eller med utlänsk bakgrund).

    ReplyDelete
  4. Det här kanske kommer som en överraskning, men Sverige är inte bäst på allt, Sverige är rackarns bra land men trots att vi blir itutade att vi är bättre än alla andra och sitter och pekar finger så är vi inte bäst på allt tro det eller ej.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...