22/01/2009

Mobilmonster

Jag har nu i flera manader varit pa jakt efter en ny mobiltelefon, men eftersom jag inte hittat nagon jag fallit pladask for sa jag hittills hallt tillgodo med en gamal nokia framrotad fran nan gamal lada. Den duger till att ringa, sms’a och att ha som klocka/alarm men dar tar det stopp. Det finns inget minne for musik eller bilder och den hanger sig om nagon forsoker skicka mms till mig. Heller finns det ingen internetuppkoppling vilket ar det nya mastet, iaf har i London. Fragan jag nu staller mig ar, varfor vill vi standigt vara uppkopplade?

Internet ar en kalla till kunskap, insikter och samvaro. Internet skapar kontaktnat mellan manniskor som aldrig tidigare varit mojligt. Ingen behover nagonsin kanna sig ensam, det finns alltid nagon pa natet som ar villig att prata nar sa behovs. Fler och fler blir beroende och man kan fraga sig hur vi nagonsin har klarat oss utan internet eller vara mobiltelefoner? Man blir ju som handikappad om man inte har en mobil eller ett fungerande internet hemma....

Vi spead'ar upp vara liv mer och mer och allt handlar om att spara tid. Men jag borjar undra vart den har sparade tiden tar vagen? Inte har vi mer tid till att ta det lugnt i alla fall. Fler och fler bade unga och gamla lider av stressproblem. Alla ska vi vara tillgangliga 24/7 och man far inte missa vad som hander i cyberrymde. Vi vill standigt kunna kolla facebook och/eller andra sociala natverk, vi ska standigt kunna lasa bade vara privata och jobbmail och aven garna kunna mobilblogga om vad som sker i vara liv, helst flera ganger om dagen. Vi haller varlden uppdaterade om vad vi gor och vart vi ar genom sma kryptiska kommentarer pa vara bloggar, facebooksidor eller msn etc. Kikade pa min facebook igar kvall och sag... "Anna lagar mat med sina vanner och ska sedan se film", "Filippa ar ute och joggar", "Simon ar kar och galen", "Hanna myser i soffan efter en hard arbetsdag", "Emma har traningsverk efter ett hart pass pa gymmet" etc etc Men varfor gor vi sa dar? Varfor maste alla veta vad vi gor eller har gjort? Hur som helst verkar det som de flesta vill gora det och en internetmobil underlattar det sa klart overhort mycket.

Hur patetiskt det an ar sa vet jag innerst inne att aven om jag inte skaffar internet pa telefonen nu sa kommer vi alla ha det om nat/nagra ar. Dock ar det tycker jag de tar viktigt att kunna ha en balans. Att kunna stanga av telefonen. Att kunna kanna att man idag inte ska vara tillganglig utan att i och med det kanna sig sonderstressad. Sen maste man forsta nar och var det ar ok att sitta med sin dumma nalle framfor sig... Det finns inget mer irriterande an de som sa fort man kommer in pa en bar, cafe eller restaurang tar fram telefonen for att kolla vad som hant under den senaste timmen. Och sen sa fort man borjar prata om nagot, tex nagot som hant i varlden eller nagon fotbollsmatch sa flyger telefonen upp igen for att kolla det senaste.

Mobilmarknaden just nu regeras av Iphone och Blackberryn och de andra markerna gor allt for att fa in samma egenskapar i sina nya modeller som de tva ledande markerna redan har. I mitt mobilsokande har jag nu forstatt att en telefon inte langre ar bara en telefon utan att den nu for tiden ska innehalla allt; kamera, mp3-spelare, liten dator samt internetuppkoppling. Kolla pa bilden nedanfor. Det ar inte en mobil i mina ogon, det ar ett monster.Vet dock inte om jag ar redo att ta det steget in i framtiden an... Den dagen den sorgen...


xoxo

1 comment:

  1. håller med!! på hfo lämna jag mobilen hemma vid sängen som oftast, skulle ändå hem efter jobbet å byta om så kunde gott ligga där å samla på sig vad den nu ville.. sen lärde man sig en liiten läxa av filmen igår "seven pounds".. allt har sin tid å man måste lära sig koppla av från alla elektroniska "hjälpmedel".

    kram

    ps, nokia har 37% av mobilmarkanden! din favvis!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...