13/01/2009

Drink and drive

En diskussion som kom upp under min semester i Italien var hurvida man kan/bor kora bil efter man druckit alkohol. Sjalv har jag inte ens korkort sa jag kanske inte vet vad jag pratar om men jag har mina asikter anda och jag star for dem! Jag vill inte aka med i en bil som kors av nagon som druckit mer an 1-2 ol/glas vin etc.

Italienarna bryr sig inte alls om de dricker nagra drinkar/ol/shots och sen tar bilen hem. De kanske tanker efter en extra gang om de tar bilen hem fran en helkvall ute pa nattklubbem men verkar inte som de backar fran att gora det heller.

Under var alpenresa holl jag pa att forstora nyarsafton, inte bara for mig sjalv utan aven for min pojkvan och hans 4 vanner som bodde pa hotellet med oss. Jag vagrade lamna hotellet om vi inte bokade taxi bade till och fran stallet festen skulle vara pa. Italienarna kunde inte forsta varfor jag var sa envis men till slut gick de med pa det och vi fick betala sammalagt 20euro per skalle for att komma till och fran festen.

Idag pa kontoret fragade jag mina kollegor fran bl a Italien, England, Ryssland och Turkiet hur de ser pa det hela och alla var emot mig. Varfor lagga pengar pa taxi om man har bil? Samtliga tycker det ar ok att ta bilen hem sa lange man inte ar sa full att man inte ens kan ga... ALLA pa min avdelning ar emot mig i min tankegang mot rattfylla och sitter ordagrant och skrattar bara at mig. What to do....

xoxo

4 comments:

  1. drinking and driving is like drinking and dialing, man säger å gör dem mest dumma sakerna.. hur många har inte ringt nån på fyllan för att dem känner på ett vist sätt bra eller dåligt, its a No..

    åter till sak så tycker jag förfriskade personer inte hör hemma bakom ratten, minns när jag bodde i wimbledon å den stora parkeringen bakom morrisons, varje helg va där fulla ungdomar som körde hem, själv gick jag klistrad på trottoaren å hade ögon å öron överallt för att inte bli på körd..

    till din story kan man tillägga att ett gäng som inte tog taxin å skulle skida ner kom ner efter 4/5timmar.. å då kan man undra hur fulla dem kan ha varit, å om dina vänner va samma, låter inte som nån skulle köra bil iaf. plus att det är vinterväglag å okända vägar, allt sker så snabbt på vintern. inte så att man tassar fram om man e lite förfriskad utan tutar glatt på å tror allt är bra.

    glad att du stod på dej :)

    ReplyDelete
  2. Haller saklart med dig. Folk ar idioter! Jag skulle ALDRIG kora bil om jag sa bara druckit ett glas vin. It´s not worth it.

    Sverige rockar.

    ReplyDelete
  3. Maria, lilla fröken duktig som vanligt… ;P

    Nej, jag skulle inte köra totalt berusad på okända isiga vägar heller men att köra efter 2-3 öl är väl inga problem!?

    Nere i södra Europa tar de lite lättare pa sånna saker och jag tycker inte det är något du ska hänga upp dig på. De är mer avslappnade som människor och hänger inte upp sig på småsaker som vi svenskar...

    ReplyDelete
  4. Det är visst ett problem! Folk verkar så satans obildade ibland ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...