14/09/2018

En färgsprakande höst


Efter en lång och härlig sommar fylld med soliga, härliga och lata dagar känner jag mig i år peppad att fylla mina höstiga vardagsrutiner med lite nya goda vanor. Jag skulle inte gå så långt att jag skulle kalla det nystart men jag, som sällan haft nyårslöften, vill ha lite höstlöften. 

Det första av mina höstlöften är att försöka byta ut allt fler måltider till vegetariska alternativ. Framför allt vill jag i största möjliga mån äta så lite rött kött som möjligt. Både för min egen hälsas men även för miljöns skull. Jag tycker det är svårt, inte bara för att jag älskar till exempel lamm och köttfärs men även för att min favorit-kockbok inte innehåller tillräckligt många goda recept för att hålla den variation i maten hemma som jag skulle önska. Det är en utmaning jag ser fram emot att ta mig ann. 

Mitt nästa höstlöfte är att försöka få in träningen som en vardagsrutin. Som jag brukade ha det. Senaste åren har det mer varit ett släpande till gymmet men jag verkligen vill få in rutinen igen. Problem med mina axlar, skulderblad och ständigt smärtande ländryggen hjälper mig inte på traven men jag vet att jag mår som bäst när träningen är en stor del av min vardag så därför vill jag välkomna den tillbaka. Eller jag ska i alla fall försöka. 

En till sak jag vill göra i höst är att börja blogga offentligt igen. Sen över ett år tillbaka har bloggen varit enbart för mig själv. Som en sporadisk dagbok där jag sparar viktiga händelser och minnen som jag vet att jag många gånger kommer att titta tillbaka på. Först vill jag göra om bloggen lite. Kanske ändra lite bilder och färger på första sidan, liksom klä om den, och den låta den en liten nystart. 

Många ser hösten som deprimerande. Långa ljusa dagar, blir drastiskt kortare och kylan tränger sig på. Och ja jag ogillar också kylan. Men samtidigt älskar jag att ta fram mysiga koftor, krypa in under filten, tända lite ljus och en brasa och bara mysa inomhus. Jag inspireras också av alla vackra höstfärger som naturen byter om till. En perfekt årstid för lite nytänkande, nya mål och goda vanor. 

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...