12/06/2008

Snåljopar

Det finns nog inget som gor mig sa irriterad och frustrerad som snala manniskor!


Ett av mina roligaste/varsta minnen med en snal kompis ar fran tiden jag bodde i Italien.

“En svensk tjej jag umgicks lite med kom och at hos mig och killarna jag bodde med sakerligen minst 1-2 ganger i veckan. Vi alla at och drack gott plus att min svenska kompis gottade sig i uppmarksamheten hon fick fran italienarena. Vi som bodde dar hemma turades om att kopa hem mat och vin och hade aldrig nagra problem med vem som skulle betala vad. Hon var var gast och vi bjod helhjartat pa bade det ena och det andra. Sen ar det hennes tur att bjuda hem mig och nagra andra svenskar pa middag. Jag tar med mig en flaska vin och glass till efterratt. Nar vi sedan atit upp och det ar dags att ga hem ber hon oss gaster att betala 2 euro var for pastan och gronsakerna vi atit. Jag blev helt paff och betalade men vannskapen rann efter den handelsen ut i sanden ganska fort...”


Pa den tiden var vi alla studenter sa ingen av oss var vidare rika men jag tycker fortfarande handelsen ar pinsam! Nu for tiden jobbar bade jag och de flesta av mina vanner. Sjalvfallet tjanar vi olika mycket i lon och alla valjer vi ju sjalva vad vi vill lagga vara pengar pa. Men fortfarande finns det folk kring mig som pa alla satt och vis forsoker komma undan att betala. De kan anvanda sig av olika metoder som att oplannerat komma forbi precis fore middagtid, komma tomhanta pa forfest (vet ju att alla andra har med sig massor) eller hanga kring min pojkvan o hans vanner nar de ar pa vag till baren. Min pojkvan och hans italienska vanner bjuder gladligen mig och mina tjejkomipsar pa drinkar, snacks, middagar m.m. Nagra av mina vanner forsoker iaf anda fa betala sin del eller gar till baren sjalva senare for att bjuda tillbaka pa nagon drink. Andra dock ler sina docksota leenden, tackar for drinken o springer ivag. Sa fort killarna narmar sig baren nasta gang ar de dar igen och ler lika sott tills de fatt vad de vill ha. Gosh vad det dar stor mig!

xox

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...