23/04/2018

Underbara Istanbul











Direkt efter Tbilisi åkte vi till Istanbul. Jag tror mina förväntningar av Istanbul var relativt låga för jag blev så otroligt positivt överraskad. Staden är modern, har en härlig medelhavskultur, sociala människor, god mat, är billig och har otroligt vackra stadsdelar. Den är dock överbefolkad (15 milj invånare!?) med på tok för mycket bilar för sitt eget bästa. Det allra bästa med Istanbul är att min fantastiska vän Merve bor där. Vi var riktigt nära vänner under mina år i Milano men har inte setts sen dess. 

Våra dagar i Istanbul gick på tok för fort. Vi besökte spännande marknader, såg lite sevärdheter, hängde på cafeer, åt annorlunda mat och hängde med Merve och hennes man så mycket som möjligt. Vi promenerade mellan 15-20 km om dagen.

Sista kvällen i Istanbul var hela semestern, eller rättare sagt, hitintills årets bästa kväll. Merve med man tog med oss på en privat båttur till en fiskrestaurang i Asien som låg så bra som en restaurang kan göra. Vi åt massor av gott medan vi såg solnedgången över "the second bridge" (som förbinder den Europeiska och den Asiatiska sidorna med varandra). Verkligen en magisk kväll.

Iom att vi inte hann se en bråkdel av denna stora och spännande stad har vi redan bestämt att vi måste åka tillbaka.

xoxo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...