19/10/2009

New York - Dag 1-2

Hej folk, tack for otroligt manga sota mail som fragar hur jag har det, hur det gatt med allt och vad jag tycker om NY. Har kommer en snabb uppdatering.

Mitt forsta intryck av New York ar att allt ar sa mycket storre an i England. Husen, gatorna, manniskorna, maltidsportionerna, en kopp kaffe, ett tuggummipaket, ett juicepaket, en tandkram, ja allt ar verkligen i BIG size, haha.

Jag kom i Fredags eftermiddag/kvall. Flygresan som jag varit nervos for sa lange gick super. Jag flog med Virgin Atlantic och de var verkligen bra. Innan jag gick ombord fick jag mangder av skvaller- och modetidningar och val ombord mottes jag av ett glas champagne och ett valkommskitt innehallande massa sma roliga saker. Planet lyfte och jag satte direkt igang deras "mediasystem" dar man hade tillgang till 20 helt nya filmer (manga som fortfarande gar pa bio), talbocker, oandlig manga cd skivor, TV spel, reseguider, dokumentarer, TV program etc etc. Under resan kom personalen standigt och bjod pa mat, snacks, dryck etc. Jag sag 3 filmer, at en maltid och sedan var det dags att landa. 8 timmars flygresa kandes kortare an de 3 timmar jag ar van vid nar jag flyger till Sverige...

Pa flygplatsen gick det langsammare. Kon till sakerhetskontrollen tog over 1,5 timme och jag holl pa att somna staendes. Jag tog bussen in till stan, somnade under resan och vaknade nar vi precis narmade oss bron for att aka over till Manhattan - jag bara gapade. Det var morkt ute och det anda man sag var dessa jattelika skyskrapor. Helt fantastisk syn! Marci motte mig pa busstationen och Fredagskvallen spenderades hemma. Han bor i en valdigt fin lagenhet med perfekt lage i midtown east.

Pa Lordagen skulle Marcello ivag pa jobb utanfor stan och jag passade pa att fa skjuss med taxi nagra gator nedat i Manhattan till Pennstation. Darifran tog jag en lang morgonpromenad runt i Chelsea som inte alls var nagot "chelsea" i mina ogon. I London ar ju Chelsea ett av de finaste omraderna, har var det verkligen inget speciellt, tvart om. Dock hittade jag en underbar Designer sample sale butik jag sakerligen kommer atervanda till! Sedan at jag frukost pa mitt underbara Whole Food nere vid Union Squere och darifran promenarade jag sedan Fifth Avenue uppat i stan och bockade av de sevardheter jag hade pa min lista. (Ja, jag har en lang lista pa allt jag ska se och gora). Jag sag fina parker, fantastiska byggnader, underbara varuhus och butiker, jag traffade och pratade med kul folk och traskade genom Time Squere upp mot Central Park. 9 timmars promenad senare kom jag hem och somna direkt. Marci kom hem 2 timmar senare, lagade mat till mig och sedan gick vi ut for drinkar i East Village vilket visade sig vara ett supermysigt omrade fullt med nattoppna fik, pubbar, barer och restauranger.

Pa Sondagen akte vi till IKEA. Svenska tjejen aker hela vagen over atlanten for att ga pa IKEA och ata kottbullar. Vilket skamt. Men Marci behovde mer mobler till lagenheten, bla hade vi tidigare inget matbord, sa det var bara att bita ihop och aka dit. Vi tog bussen dit och baten hem. och vi hade till slut en ratt kul dag. Igar kvall stannade vi hemma, monterade moblerna som blev hemkorda samma kvall, at god mat och kollade pa nagra avsnitt av var alskade serie Gossip Girls. Kanns valdigt kul att se serien och veta att jag just nu bor och promenerar runt pa samma gator som dem - skum kansla.

Vadret i helgen har varit iskallt och igar regnare det stora delar av dagen. Jag ar valdigt tacksam att min pojkvan kanner mig sa pass val att han i sista sekund sa till mig att packa ner min stora vinterjacka, vilken jag i helgen haft valdigt mycket nytta av, burr. Men imorn ska det tydligen bli finare och i mitten av veckan ska temperaturerna stiga upp mot 15-20 grader igen.

Det blev en en ratt lang uppdatering till slut, haha. Skriver mer senare i veckan.

Mitt amerikanska telefonnummer ar +19172143442. Tyckte det var bra att skaffa ett Amerikanskt kontantkort for att slippa fa en ohygglig rakning pa mitt engelska nummer. Dock kostar det att bade ta emot sms och telefonsamtal (helt knappt) sa pengarna lar ju rinna ivag.

xoxo

3 comments:

  1. Låter som allt har gått ganska bra hitills, hoppas du får en jättebra fortsättning.

    Kraaam

    ReplyDelete
  2. Hej! Laste just om din spannande semester! Det later som att du har jatteskoj trots att stackars M maste jobba. Men jag hoppas ni far sa mkt tid som mojligt ihop :)
    Vi ses nar du kommer hem! Det har blivit jattekallt har nu. Riktig is-kyla idag.
    Kram!!

    ReplyDelete
  3. Hej där!
    Hoppas att du njuter av din vistelse i NY! Värdet har ju inte visat sin bästa sida direkt men nu verkar det som om att det har vänt. Du frågade mig lite tidigare om vad man kan hitta på här och jag kan säga att det finns massor. Frågan är bara vad man gillar att göra. Men jag listar några förslag så kan du ju googla och se vad du själv vill hitta på:)
    1. Central Park 2. Shopping i Soho, 3. Pier 17 (mysigt ställe om det är fint väder) 4. Union Square 5. Marknaden på 42 Street som är på lördagar 6. Empire? 7. 59th and Lex Shopping 8. Time Square 9. Macys på 34th street (världens största shoppingcenter)10. Wood Bury (outlet som har allt, går bussar dit för typ $20). Have fun:)!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...