08/10/2009

Vem har hög status?

Har ar en intressant lista jag fann pa Newsmill for nagon vecka sedan som beskriver vad som kravs for att fa status i Sverige - alla punkter ska uppnas!

- Vara allmänbildad
- Vara duktig på sitt arbete
- Ha många vänner
- Ha en egen hoparbetad förmögenhet
- Vara en engagerad och duktig förälder
- Ha ett långt och stabilt äktenskap
- Att flytande kunna tala många språk
- Ha en examen från ett toppuniversitet
- Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor
- Ha en egen stil
- Kunna bestämma över sin egen arbetstid
- Ha en klar och tydlig livsåskådning
- Vara underhållande och rolig
- Vara en duktig talare

- Ha möjlighet att vara ledig en längre sammanhängande period

Citat fran artikeln:
"Status ger lycka. Hög status gör att man blir friskare och troligen lever ett längre liv än vad man annars skulle ha gjort. Men det är ett stort misstag att tro att status handlar om stora bilar, plastikopererade bröst eller ett lyxhustruliv som Anna Ankas. Hon är så långt bort från status man kan komma. Allt hon står för är raka motsatsen till det som vi svenskar tycker ger status."

Jag tyckte faktiskt att det var en bra artikel men jag ogillar ordet status.

Vem har hog status egentligen? Amerikas president kan nog de flesta halla med om har hog status, men om vi tittar pa oss "vanliga" manniskor tror jag inte vi lika latt kan komma overens om vilka av oss som skulle ha hogre status an nagon annan. Jag har vanner jag ser upp till for att jag tycker de ar helt underbara manniskor och for att de gor nagot bra med sina liv, men det finns nog manga som skulle tycka att helt andra manniskor har hogre "status".

Jag tycker i alla fall att listan ar intressant, den speglar lite det jag diskuterade i bloggen i borjan av forra veckan hur vi prioriterar i vara liv. Eftersom jag inte gillar ordet status ser jag punkterna mer som standpunkter for ett lyckat liv. jag tror de flesta av oss skulle vilja vara/ha allt som listan beskriver men det kan nog vara valdigt svart. Vissa av oss valjer istallet att ha lite av varje punkt medan andra satsar fullt ut pa bara nagra fa av punkterna.

Sjalv har jag hittills satsat ganska lite pa karriaren medan vanner, forhallande, utbildning, livsaskadning, stil och resor tagit upp stor del av mitt liv och darfor har jag verkligen inte hog status, men jag ar lycklig for det.

xoxo

3 comments:

  1. Svar: Haha. Ja, man känner sig en aning handikappad när det kommer till svenska språket.
    Vad gör du för något i England?

    ReplyDelete
  2. Svar: Jag kom hem från Kalifornien, USA för några veckor sedan. Nu söker jag jobb här i Sverige, men funderar på att flytta till London den 3:e Januari. Min bästa kompis har en lägenhet där och hennes "inneboende" flyttar ut då.
    Har du några tips på vart man kan jobba? Lägenheten ligger väldigt nära Oxford street.

    ReplyDelete
  3. Svar: Haha, snacka om att byta liv i så fall!
    Nej, jag har väl inte så jättehöga krav då det kommer bli ett kortvarigt jobb. Från 3:e januari till slutet av maj/början av juni.
    USA är roligt, hann se väldigt mycket och resa runt en del men jag tröttnade ganska fort på människorna och deras beteende.
    "Vi är störst, bäst och vackrast"
    Tycker dock inte att det är så i New York, men Kalifornien är verkligen så, usch och fy!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...