28/10/2009

New York - Mina tankar

Da var man da hemkommen fran New York och tillbaka i London. Kanns tungt men det gor det ju alltid efter en semester... Insag nar jag var i New York att precis lika exklusivt som vi Europeer tycker att New York ar, tycker Amerikanerna att det ar London, Paris och Milano paradisen pa jorden. Nar jag berattade for folk jag traffade att jag ar halvsvenska/halvitalienska och bor i London blev de arligt imponerand; att kunna aka "hem" till Sverige och Italien nar jag vill och bo i underbara London.... Det fick mig anda att tanka till, man kanske inte har det sa illa trots allt...?

Jag akte till New York och ville ogilla staden, ville hata den. Jag gillar ju anda inte skyskrapor sa vad kunde staden ha som va sa speciellt? Staden som tog min pojkvan ifran mig och som det verkade vara ett maste att alska, nej ush den ville jag inte tycka om... Det visade sig att jag hade fel och det fanns inget att gora at saken. New York ar helt underbart! Atmosfaren och kanslan att traska omkring pa New Yorks gator var nagot speciellt, kan inte saga vad men den piggade upp en. Jag traffade och pratade med massor och manniskor och precis som i London ar folk valdigt oppna for att lara kanna nya vanner. Utbudet ar oandligt. Det ar det val i London med, men bara dagtid. Efter 01 pa natten finns det inte mycket annat an nagra fatal nattklubbar oppna i London medans New York lever vidare hela natten. Tunnelbanan gar 24 timmar om dygnet och likasa ar de flesta butiker, restauranger och fik oppna dygnet runt. Staden som aldrig sover ar verkligen ett sant uttryck. I ovrigt var jag ocksa valdigt imponerad av vattent som omringar Manhattan och stadens alla parker. Pa manga satt var New York den perfekta staden, iaf for att bo i nagra ar under sin ungdom (nar slutar den?) men kanske svarare att skaffa familj i?

Nackdelarna med New York som jag direkt la marke till var alla uteliggare. Har aldrig i hela mitt liv sett sa manga hemlosa manniskor vandra omrking med sina stora pasar med sina tillbehor. De tiggde inte lika mkt som de gor i t ex Sverige och Italien sa jag vet inte vad de livnar sig pa men de fanns verkligen overallt. Fick hora att minst en tredjedel av de hemlosa ar fd bankman eller liknande hogavlonade manniskor som valt att stalla sig utanfor samhallets sociala regler och darfor bor pa gatan. Vet inte om det ar sant dock...

Som ni forstar analyserar jag staden in i minsta detalj for att tanken med den har resan var att jag skulle fundera pa om jag vill flytta dit eller inte. Svaret ar som ni forstar JA, men fragan ar hur....?

Arbetslagarna i Amerika ar nagot annat som ar negativt. 1-10 semesterdagar per ar ar standard och mer an 5 dagars sjukskrivning per ar kan bli valdigt dyrt for en. Likasa verkar de inte ha sa mycket av provanstallning och uppsagningstid, de kan kickas/saga upp sig samma dag som de maste lamna kontoret.

Jaja, det var mina tankar om New York, ska forsoka lagga upp lite bilder ikvall.
Snipp snapp snut sa va min New York-saga slut... for den har gangen. Nasta New York-resa vantas bli i Februari :)

xoxo

3 comments:

  1. jag upplevde inte direkt att det var mer uteliggare i NY an har i London men jag kanske hoppade runt i nagot slags saligt tillstand och sag bara fina saker??!
    man hor ju annars om miljoner amerikaner som tvingas bo i tillfalliga talt-stader efter att de forlorat allt. jakla system alltsa.

    later i alla fall som du hade trevligt. fattas bara! sjukt lyxigt att fa aka dit igen i februari.
    valkommen hem!

    ReplyDelete
  2. Härligt att läsa att du trivts och härligt att planera in en tillbaka resa om 3-4 månader igen :).

    Lite fundersam om denna dock..."Det fick mig anda att tanka till, man kanske inte har det sa illa trots allt"...Låter ju som om du anser att du har det illa i vanliga fall! Det hoppas jag inte du tycker!

    Life is goood!

    KRAM

    ReplyDelete
  3. Och om AIK vinner SM-guld om 5 dagar så är livet perfekt :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...