21/10/2009

New York - Dag 3-4

Dags for en snabb uppdatering igen...

Senaste 2 dagarna har New York verkligen visat upp sin basta sida. Solen skiner, klarbla himel och folk ar glada. I Mandags spenderade jag i stort satt hela formiddagen pa det stora varuhuset Macy's. "Maria welcome to heaven" sa varuhuset nar jag klev in... haha. Hur som hels traskade jag darifran med en ganska tom kasse men jag kommer garanterat atervanda. Sen var det dags for lunch med Marci. Hans kontor har perfekt lage pa fifth ave ganska nara Central Park (som jag envisas kalla Hyde Park) sa vi mottes dar, at lunch ihop och hann tom ta en snabbrunda i parken. Pa eftermiddagen traskade jag upp till upper west side av Manhattan. Dar lamnade jag storstadskanslan bakom mig och befann jag mig plotsligt i finare familjekvarter vilket var kul att uppleva. Jag gick genom HELA central park pa vagen tillbaka och fick skada otroligt vackert hostlandskap. Pa Mandagskvallen gick vi ut och at middag med nagra vanner. Vi at fantastisk god (och vacker) sushi och diskuterade Amerikas goda och negativa sidor, mycket trevlig kvall!

Igar tisdag gav jag mig ut i morgonrusningen ocg tog tunnelbanan ner till Lower Manhattan. Jag gick direkt till Centery 21, vilket skulle vara ytterligare ett varuhus med billiga markesklader. Skoavdeningen och framfor allt vaskavdelningen var toppen men kladerna hangde mest i huller om buller sa jag orkade inte kika runt allt for mkt. Kande mig duktig att jag lamnade butiken utan en ny handvaska, da DKNY-vaskorna kostade mindre an halva det pris de saljs for i London. Darifran traskade jag sedan runt i parker och i finansomraderna och bockade av sevardheter som frihetsgudinnan, NY Stock Exchange m.m. Jag at lunch hogst upp i en pier med utsikt over vattnet och Brooklyn Bridge, valdigt vackert. Trots att fotterna redan varkte bestamde jag mig sedan for att korsa bron over till Brooklyn. Vagen var lang men val vart det. Fran andra sidan fick man en underbar utsikt over Manhattan och jag traffade till och med en ny amerikansk kompis, haha. Killen, som hette Bob, visade mig sedan runt i Brooklyn och tillsammans traskade vi over Manhattan bridge tillbaka till stan dar han visade mig China Town, Little Italy och delar av Soho och Nolita. Inte fy skam med en personlig guide :) Igar kvall stannade vi hemma eftersom mina fotter varkte som aldrig forr, men an 9 timmars promenad ar ju faktiskt ratt mkt.

Idag hade jag tankt att aka till Woodburry, ett outlet-omrade strax utanfor NY vilket tydligen ska vara som en hel stad bara med butiker. Dock insag jag att busspriset for att ta sig dit, $50, var lika mkt som en av trojorna jag sett i stan sa jag bestamde mig for att inte aka, lite synd :( Far bli nasta gang! Istallet tankte jag ta mig ner till Soho igen vilket sag ut att vara ett riktigt mysigt och trevligt omrade.

An sa lange ar det maten som forvanat mig allra mest. Jag har alltid sagt att jag alskar Londons utbud, att det finns mycket av allt och att man inte saknar nagot (forutom havet). Nu har jag insett att New York slar London med hastlangder. I London saknar jag faktiskt nattoppna fikastallen och nyttiga fast food restauranger med goda sallader, soppor, nyttiga mackor, billig sushi etc. Innan jag flog till New York pratade jag med en kompis och vi skratta och sa att jag bara skulle fa ata hamburgare och friterad kycklig hela veckan i NY for att det var det anda amerikanerna ater, men oj sa fel jag hade, har finns allt och lite till.

En annan sak jag tycker ar super med New York ar deras tunnelbanor. De tacker varenda del av New York, de ar oppna dygnet runt och det basta av allt ar att de har expresstag, dvs tag som hoppar over vissa stationer for att ta sig fram snabbade. Sa ska man fran ena sidan av Manhattan till den andra kan det ga jattefort om man tar ett expresstag som kanske bara stannar pa 4 stationer istallet for 20 som strackan egentligen bestar av. Verkligen supersmart!

En annan sak jag ar otroligt imponerad av ar New Yorks alla parker. Inte nog med att Central park ar gigantiskt stor sa finns det overallt sma och medelstora parker som alla ar valdigt valskotta och fina. Amerikanen forklarade igar att ideen ar att alla New York bor inte ska ha mer an 10 minuter till narmaste gronomrade.

Bilder fran semestern lagger jag upp nar jag kommer tillbaka till London.

xoxo

6 comments:

  1. Hej, absoult så kan vi ses och ta en fika. Lakritsutbudet på IKEA är fruktansvärt. De har inte ens läkerol special :P Men av egen erfarenhet vet jag att amerikaner inte uppskattar salta fiskar och salt och blandat :) Annars så säg till mig när du har tid att ses! Jag är upptagen ganska mycket nu under 2 veckors tid men om du kan ta dig någonstans runt antingen soho eller 34th street så ska det inte vara några problem =)

    ReplyDelete
  2. Johan Andersson21/10/2009, 23:12

    Jassa Mrs Graff ar i New York, inte illa pinkat. Sjalv ar jag i Turkiet och seglar i 3 veckor, sla den du... mohaha

    I stora applet ar MOMA ett maste. Sen far du ju inte lamna landet utan att ha shoppat fran Abercrombie och Ralph Lauren.

    ReplyDelete
  3. Här behöver man minsann inte åka till NY själv längre, det är bara att läsa din blogg :)

    Jag diggar också t-banestället grrrrymt! Och kringlorna :)

    ReplyDelete
  4. t-bane-nätet, inte stället! It's still early...

    ReplyDelete
  5. skit va kul med new york. later ju hur coolt som helst. har du sett frihetsgudinnan och varit uppe i nagot av tornen? sen ja abercrombie ar ju ett maste liksom ett par seven jeans hihi :o)

    ReplyDelete
  6. OMG. Sa avundsjuk. se till att ha riktigt trevligt och titta in pa bendels varje morgon och fa make:n fixad :)
    stor kram!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...