12/10/2009

From Fired to Hired - Tips för att finna ett nytt jobb


Eftersom bade jag sjalv och flera av mina vanner antingen funderar pa att soka eller faktiskt soker nytt jobb, tankte jag bjuda pa lite tips for att lyckas battre med jobbsokningen.

Flera av mina underbara vanner, som forsoker overtyga mig att stanna i London och vill hjalpa mig att hitta ett roligare jobb, har skickat superbra lankar till sidor med tips kring karriar och jobbsokning. I slutet av inlagget tankte jag lista nagra av sidorna. Men forst nagra av mina tips, utifran alla artiklar jag last.

1 ) Att soka jobb ar i sig ett heltidsarbete i sig - att pa mafa soka nagra fa jobb i veckan ger oftast inget lyckat resultat. Man maste verkligen ge sig tid, bade att kolla genom jobbannonser, skriva bra och personliga ansokningar och sedan folja upp sin ansokan.

2) Om du tycker att du kampar hart men anda inte lyckas sa ar det dags att tanka om - finn en helt ny strategi. Forandra ditt ansokningsbrev fran topp till ta, ta kontakt med hela nya rekryterare och prata med helt andra manniskor an de du vanligtvis vander dig till for tips och rad.

3) Om du ar arbetslos kan det vara bra att skaffa ett volontarsarbete medan du soker jobb. Behover bara vara nagra timmar i veckan. All erfarenhet och ny kunskap ar bra att ha. Att volontarsarbeta visar att du ar aktiv, produktiv och att du gillar att arbeta (gor det frivilligt tom).

4 ) Skaffa nya vanner ( kontakter) Hang dina nuvarande vanner pa saker du vanligtvis aldrig skulle gora och se till att mingla runt. Ga med i nagon klubb/forening. Kontakta nytt folk pa sociala networks (facebook, My Space, Linkedin, Twitter etc) - allt for att traffa nytt folk som i sin tur kan ge tips eller kanske till och med kanner till jobbmojligheter.

5 ) Var inte radd att be om hjalp! Be dina vanner att kolla pa ditt CV/brev, om de kan kolla pa sina arbetsplatser, om de soker nagon eller om de kanner nagon som kan vara en bra kontakt for dig eller om de bara kan halla ogonen oppna for mojligheter. Om inte dina vanner kan/vill hjalpa dig ga till ett rekryteringskontor och be nagon kolla igenom din CV. De ar ofta stressade och inte alltid jattevilliga att gora det men de sager anda oftast inte nej och de kan ge valdigt bra tips bara for att fa dig nojd och ga darifran. Annars finns det sidor online och karriars coacher som kan ge toppentips for jobbsokningen. Vissa kostar, andra ar gratis.
- For dig som inte soker jobb, hjalp dina vanner som gor det. Tjanster ger gentjanster - En dag kanske det ar du som behover hjalp att hitta ett nytt jobb och da vet du vart du kan vanda dig!

6 ) Skicka oppna ansokningar! Presentera dig sjalv, dina starka sidor och fraga om de har nagra mojligheter. Manga foretag har inte rad att anvanda sig av rekryterare, sa om kandidaterna droppar in av sig sjalv kan det blir sjalvaste julafton for dem.


Kanske lite skumt att jag, som sedan ganska lang tid tillbaka inte varit nojd med mitt jobb, men anda inte bytt ger jobbsokartips, haha. Men jag kan ocksa pa en gang saga att jag inte foljt nagon av dessa tips och till en borjan listade jag de har tipsen bara for mig sjalv min egen dagbok.

Jag vet att det ar flera av er som foljer min blogg som just nu soker jobb, sa jag ville dela med mig av tipsen och jag hoppas att nagot av dem kan komma till nytta. Lycka till!

Bra sidor att lasa:


xoxo

3 comments:

  1. Monster har många jobbsökartips på sin sajt och även tips för själva intervjun m.m!

    Men nu är ju inte det ngt problem för dig eftersom du ska läsa d-kursen på SU i vår ;)

    ReplyDelete
  2. oh jattebra tips ju - tack :o)
    jag pluggar men behover ett extrajobb i kingstonomradet, vet inte vad jag vill jobba iofs sa lite svart att soka hihi

    ReplyDelete
  3. Johan Andersson12/10/2009, 17:57

    Shyssta tips stumpan! Du borde jobba som rekryterare eller karriärscoach, skulle passa dig.

    Ska du läsa D kursen på Stockholms Universitet i vår? Har jag inte hört något om? Måste Erika vara glad, få hem sin girlfriend, mohaha.

    Listade du ut vem som använt mitt nick? Stör mig fortfarande!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...