05/10/2009

Beroende

For ungefar 15 ar sen fick jag min forsta dator. Den var ju kul att leka med men jag klarade mig egentligen battre utan den...

For lite mindre an 15 ar sen fick jag min forsta mobiltelefon, den var ocksa kul att leka med men det var inget jag till en borjan anvande vidare mycket. Ideen var ju smart men det var ju sa dyrt...

Idag kan jag knappt tanka mig ett liv utan datorn...
Genom datorn har jag kontakt med vanner och familj over hela jorden - msn, skype, facebook, mail m.m
Pa datorn har jag min kalender - varfor slapa runt pa en papperskalender nar jag kan ha min kalender online och alltid komma at den bade hemifran, fran jobbet och fran mobilen.
Pa datorn har jag aven alla mina texter jag skrivit (jag skriver mycket) - skriva for hand, vad ar det?
Pa datorn har jag ocksa alla mina underbara foton, all min musik, flera filmer etc etc Minns ni nar man satt vid radion och spelade in pa kassettband de latar man tyckte om... Semesterbilderna fick man vanta en vecka pa innan man med pirr i magen fick ga och hamta ut sina utskrifter... Det var tider det :)

Mitt "nya" beroende ar mobilen. Jag har en Nokia E71 vilket egentligen ar minidator och mobil i ett. Jag kopte den i borjan av aret och har varit valdigt nojd men sen i Fredags insag jag vilket beroende jag byggt upp till den....

Jag skulle till Hoxton Squere och mota upp lite vanner. Jag, som fortfarande inte hittar i Old Street-omradet, hade inte direkt planerat min traff med vannerna i detalj utan tankte att det loser sig nar vi ar pa plats. Mobilen har GPS och guidar mig vart jag an ska och annars ar det ju bara att ringa och kolla vilken bar de andra gatt in pa. Nar jag kliver upp fran tunnelbanan vid Old Street har mobilen fatt en knapp "connection error" star det. Kartan funkar inte och jag kan inte ringa eller skicka sms. Panik.

Nu loste det sig. Fick fraga mig fram till Hoxton Squere och sen sticka in huvudet pa varenda bar innan jag till slut hittar en av mina vanner som var lika lost som mig - bara att han hade en fungerande mobil som kunde lokalisera resten av ganget.

xoxo

1 comment:

  1. hihi, jo minns nar man lamnade in fotorullen nere pa hornet och fick betala MASSA extra for att fa den bara pa 3 dagar. sen fick man bjuda hem alla for att visa korten. idag lagger man in dem pa datorn och mailar polarna pa en gang... uppspeadat liv liksom :o)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...